Om detta må ni berätta..

Såg ett program på svt2 om massakern i bosniska Srebrenica 1995 igår kväll.
Mitt i Europa hände detta, medan alla bara såg på  handlingsförlamade.
Idag talar ingen om Srebrenica längre.
Nya krig och ohyggligheter avlöser de förra.
Idag jublar moderna civiliserade  människor över att Bin Ladin är död.
11 september 2001 jublade människor i en annan världsdel på precis samma sätt över Bin Ladins dåd i New York, då 3000 människor dog.
Vi såg allt glida förbi, som på film i våra tv rutor chockade, men efter ett tag talade ingen om 11 september längre.

Jag har ett häfte som heter Om detta må ni berätta..
Den handlar om Förintelsen i Europa 1933-1945 och försöker ge en bild av hur det ofattbara blev verklighet.
Den är en gåva från regeringskansliet och jag hoppas att fler än jag har ett exemplar.. Ibland måste vi titta i den.
Jag gjorde det igår, det blev svårt att somna…

Kommentera

