Vinter i Kråkslottet…


Vi tar hem allt som inte tål kyla. Tömmer skafferiet på kex, socker och sånt.
Vattenpumpen och hydroforen står i källaren så de låter vi bli att tömma.
De har klarat sig förr!

Lite trist är det att behöva frakta hem målarfärger, spackel och tapetklister igen och inse att vi inte hann i år heller..

Det är tyst och lite kallt i huset.
Flugorna har dött och ramlat ner på golven.
Siri äter så många hon hinner!

Jag öppnar kakelugnsrosetterna så att det ska vara ventilation och frisk doft i huset. Tar av mig ”djurtofflorna”och lägger dom i korgen där”samlingen” ligger.
Djurtofflorna har alltid roat våra hundvalpar! Bara man tar dom på sig, så blir det lek och bus.

Tanken var att de skulle göra nytta här som fotvärmare.
Men så här års är de för kalla, och i rum där renovering pågår inte alls lämpliga.
Ska nog ”pensionera” mina Foppatofflor och ta hit dom!


Så hänger jag trädgårdsjackan på kroken och låser dörrarna.
Då ser jag att trädgårdsmöblerna glömts kvar ute! Mer gröna än vita är de!
Precis som allt annat som stått utomhus denna blöta höst.
Får ta med högtryckstvätten nästa gång!

Går en sväng med hundarna och ser mig omkring. Vid bäcken har bävern varit framme! Fällt träd som han sedan bara lämnat som ett gigantiskt plocke pinn.
Stora vackra träd..han tycks ha valt de finaste…
Får ta med motorsågen, nästa gång!
Det blir ved till kakelugnarna, tröstar vi oss med, fast….

Inte är verkligheten med sommarhus så som den ser ut för Ernst Kirchsteiger, Bygglovsgänget eller Martin Timell och Äntligen Hemma folket. Med mysigt pyssel med granrisdekorationer och köpta jätteröda äpplen.
Här ute i verkligheten, är äpplena nu mera svarta än röda.

Bäst att åka hem nu!
Innan listan med ”Tag med nästa gång” utökas ytterligare.
Högtryckstvätt och motorsåg räcker gott för denna gång!

2 responses to “Vinter i Kråkslottet…

  1. Jag letar efter hus nu, men aldrig ser jag något liknande
    ”kråkslottet” till salu!

  2. Det kommer!!
    Läste ditt inlägg om köket.
    Så fint och sant!

Kommentera

