Vakthund i prickig pyjamas!!

Hunden och jag i pyjamas hela dagen. Vilken go´dag!
Ute är det vått och trist, men det vet vi inte av här inne.
Vi slumrar och äter lite godsaker.
Jag i min sköna stora flanellpyjamas, minst 4 nummer för stor!
Siri i sin nya prickiga.

Emellanåt går jag bara och släpper in och ut katter och Siri.
Dom  går i princip bara och gör det dom ska. Ingen vill vara ute idag!

Vi är ensamma hemma. Husse och Sofie åker bil.
När jag står där ute i min stora rosarandiga pyjamas och väntar på att Siri ska bli klar, hör jag det omisskännliga ljudet av bilhjul mot gruset.

Oops..Det kommer någon..och i samma stund tutar det!!
Siri springer genast dit, skällande och morrande!
Det ser komiskt ut, en vakthund i rosaprickig pyjamas.

Hör av pratet till Siri att det är min granne, han som
bor i slott som har kommit. Nu ser jag också fronten på hans fina bil.
Det är den grannen som tycker att folk är alldeles för lata och slöa.

“Är du sjuk?”
Hur förklarar man att man mår prima där man står i pyjamas mitt på blanka
dagen, okammad och med yoghurtspill på bröstet?

Jag säger som det är. Att jag ville ha det just så här idag, efter en sömnlös vecka.
Han förstår, han har själv sovit dåligt berättar han.
Jag vet ju att han också har sina “dagar”. Har inte ALLA det?
Åtminstone när ingen ser!

De flesta av oss är ju rätt lika, och olika.
Min granne och jag är båda hundägare.
Fast han har jakthundar och jag sällskapshundar.
Vi älskar samma mat! Är galna i fisk!
Båda tycker om fåglar, exempelvis änder och fasaner.
Fast på olika sätt!
En gång gav han mig en ”present”. En kasse nyskjutna änder!!
Men det är en helt annan historia…

Kommentera

