Nu stjäl dom Julgranar!

De kommer körandes på den leriga skogsvägen med rena fina bilar i 300.000 kronors  klassen. I bak i bilen ligger en blöt och kådig gran.
Hur är dessa personer funtade egentligen?
Ju mer man tänker på det desto tokigare blir det.
Ekonomiskt sett är det vansinne ur vilken synvinkel som helst.

Jag kan hålla mig för skratt när jag ser det sanslöst korkade
uttrycket i ansiktet på folk som med nära på lackskor på fötterna i regnslaskig skog,
låtsas vara ute och njuta av naturen.. i närheten av en granplantering!

Bara en tradition att åka ut i skogen och stjäla sin gran?
Julens främsta symbol som ståtar i vardagsrummet ska alltså
vara stöldgods?

Våra granar som vi själva har planterat är nu i Julgransstorlek.
Dom var i pennstorlek då de planterades. Runt 10cm höga och med en stam i tjocklek som ett sugrör. Vi hade var sin spade och grävde en grop åt var och en.
Husse runt 300st och jag lika många.

Sedan bar vi vatten till dom och såg till att de inte blev kvävda
av högt gräs. Precis när de vuxit till sig lite..kom Fältharen och ringbarkade
ungefär hälften av dom. Ett säkert sätt att döda små granar!

Vi köpte nät och pillade ihop små nätskydd till de överlevande.
Det gick några år och de växte och frodades. Sedan kom rådjuren!

Dom som nu finns kvar känner vi sen plantstadiet.
Vi har ju skött om vattnat och följt deras tillväxt.
En del är extremt vackra och andra lite skrangliga.

De är av olika gransorter, exempelvis Sitka och Douglasgran.
För en grantjuv är de ju inte annat än fina eller fula julgranar.

Om en grantjuv med såg eller yxa skulle smyga in bland våra ”skötebarn!
Ja, ni förstår!!

Själva kör vi med plastgran!
Blotta tanken, att gå ut och hugga halsen av en gran får mig att rysa..

Våra granar står inte där de står av en slump. De är alla planterade med en tanke.
Dom ska ge vind och insynsskydd och bilda en miljö i framtiden, om 50 år eller så..
Detsamma gäller alla granplanteringar de är planterade för framtiden.
Inte för oss här och nu och definitivt inte för GRANTJUVAR!

8 responses to “Nu stjäl dom Julgranar!

  1. Jag har t o m svårt för när folk stjäl sig kvistar av olika slag. Man kan fråga först eller så kan man åtminstone ge sig iväg till en kraftledningsgata.

  2. Jag håller med, åhh vad irriterande att tjuvarna inte förstår bättre! En gran är inte särskilt dyr att köpa, om man tänker på den tid det tar för granar att växa upp!

    Jag skulle vilja hänga upp tjuvarna i min plastgran.

  3. I år blir det plastgran hos oss också!
    Jag hörde att var femte gran är stulen. Granförsäljare kan ha
    stulit hela partiet. Ni som har granar får gå brandvakt, dessa dagar.
    Usch såna typer det finns!

  4. Så fult gjort! Jag har jättefina minnen från när jag var liten, då åkte vi varje jul ut till en familj som hade egen plantering. Där hade dragit på stora jultrumman med ljus och glöggfika – så fick man låna såg och gå ut i skogen och ”hugga” den gran man ville ha. Som man sedan betalde för. Det måste finnas sådana ställen än, tänker jag?

    På tal om granstöld har jag en kompis som under förr årets granbrist i ren desperation tog en brödkniv(!!!) och begavs sig till fots ut i naturreservatet(!!!) där vi bor i en halv meter snö för att stjäla en gran till familjen. Kan tycka att synden straffade sig själv lite i hans fall – fy sjutton vilket jobb han hade för att få hem den där granen…😉 Även om det var fel i så många aspekter.

  5. Man törs väl utgå ifrån att han knappast kommer att göra om det!! 🙂

Kommentera

