BILTEMAS påslösa dammsugare!

Inte köpt julklappar ännu!
Inte bakat!
Den här helgen skulle ägnats åt sådant!
Men..
Det enda som blivit gjort av ”jul görat” är att plastgranen är klädd!
Genast var katterna där!
En sitter helt fashinerad och betraktar sig själv i en julgranskula!
En käkar upp stanniolglitter så att det blir lättare att spy sen.
Och en ligger och ockuperar korgen där deras klappar egentligen ska ligga.

Kanske var det en dum idé, att ställa den i det rum där både hundarna
och katterna oftast är. Det är ett genomgångsrum, där vi passerar 100-tals gånger om dagen.
Tanken var att vi skulle se julgranen så ofta som möjligt!
Hundarna håller låg profil, men jag litar inte riktigt på dom.
Sofie har käkat stövlarna av en antik tomte, för några jular sen.
Siri visar sånt intresse för halmbocken att den nu står i garderoben.

Julstädningen väntar jag med så länge jag kan.
Förra julstädningen är fortfarande i färskt minne!
Då var jag ute i god tid, städade hela huset. Dammade av varenda pinal.
Torkade alla golv och la dit våra speciella vackra hemvävda julmattor.
Sen behövde jag bara dammsuga kvällen innan,
så var det klart, trodde jag!

Husse som väntat till dan innan med sitt julhandlande,
hade varit på BILTEMA. Där hade han förutom julklappar (som det står biltema på!!)
köpt en påslös dammsugare och var när jag kom hem, i full färd med att
metodiskt och noggrant dammsuga hela huset med den!
Jag blev glad såklart!
När det var dammsugat, slog vi oss ner för att bara ha det gott
och fundera ut kluriga rim till paketen.

DÅ…då ser vi hur bordet, diskbänken, bänkskivorna, ja ALLT i köket är täckt av fluffigt grått damm!!
En koll i andra rum visar samma sak! Behöver jag säga att vi svor?

Jag kände mig som Basil i Fawlty Towers när jag hötte åt Biltemas dammsugare.
Istället för att ha det gott, knäcka nötter och fundera ut rim,
fick vi ”städa om”, till framåt småtimmarna!!
Dammsugaren reklamerades och i år är det den gamla med påse som gäller.

Kanske jag droppar ”tokstädandet” helt och hållet!
Visst är det fint när det är ”rent i varje vrå”.
Men tänker på vad trötta jag och många kvinnor är, sedan på julafton.

För det ÄR fortfarande kvinnorna som städar i de flesta hus!
Är det verkligen värt det?
Jul blir det ju ändå.

Det blev till slut städat förra julen också!

6 responses to “BILTEMAS påslösa dammsugare!

  1. Städa och städa, man kan dämpa belysningen.

  2. Haha det är nog bara tat hålla tummarna att dom sköter sig.
    Första julen Rasmus(afghanen) fick uppleva tyckte han det va helt självklart att man fick pinka på granen.
    Menar det va ju ett träda och träd får man ju pinka på ^^
    Hoppas ni får en underbar jul!!

  3. Det straffar sig att köpa kinesisk skit. Man provar ett par gånger, sedan lär man sig. i fredags städade jag, Anna låg nedbäddad med förkylning.

    • Men Jens, vi har snart inget val, det mesta tillverkas ju i kina nu.
      Om inte apparaten så åtminstone komponenterna i den!
      Vi får väl hoppas att de gamla trotjänarna lever länge än.
      Men det blir allt svårare att hitta ex, dammsugarpåsar till gamla
      dammsugare.

Kommentera

