Korvgrytan hundarna och katten älskar!

Afghanhunden Sofie, Italienska Vinthunden Siri och Siamesen Bruno är mina spismonster!

Det kändes som att, nu räcker det med fest och festmat.
Titta bara vad godis vi har smällt i oss!

Plus allt hemmagjort godis!
Marmeladkonfekten, knäck, Tårtan, dadlar, mm..allt har vi ätit upp.
Enda trösten är att jag inte ensam åt upp allt utan bjöd alla som ville ha!
Men ändå..

Bestämde mig för att göra vardag i förskott och satte igång med att skala rotsaker. Hundarna och siameskatten Bruno, vädrade genast vad som var på gång då grytan stod laddad och puttrade på spisen,

Jag brukar blanda ner lite korvgryta i deras torrfoder och dom som annars är så små i maten, blir då bottenlösa.

Fullt tumult brukar det ofta vara kring mig när jag lagar mat. Jag har själv skapat dessa ”Spismonster”, eftersom jag brukar låta dom smaka på allt.
Dom vet att det lönar sig att ha koll!
Men varför alla är så galna i korvgrytan förstår jag egentligen inte.

Det är mera grönsaker än korv i grytan, och hungriga är de knappast.
De har ju käkat och käkat precis som vi hela helgen, riktigt tung mat.
Kanske är dom lika less på julmat som vi?

Sofie är alldeles nybadad och våt, hon slet sig ifrån sina badlakan bara för att bevaka sina positioner vid spisen. Siamesen jamar högljutt, nej gapar och skriker GE MIG,GE MIG FÖRST!

Här är orsaken till uppståndelsen. Grytan är inte riktigt klar,  det ska i röda och gröna linser och broccoli också. Sedan reder jag av det hela med mjölk.

Ett nytt år har börjat. Det förra svischade förbi alldeles för fort egentligen.
Året med en liten valp. När man har valptiden bakom sig, önskar man att den hade varat liite längre!

Hoppas nästa år blir långt och bra!🙂
Gott nytt år till er som läser bloggen!

21 responses to “Korvgrytan hundarna och katten älskar!

  1. Mmm för korvgryta,jag förstår hundarna!
    Men siamesen? jag trodde att katter var rena köttätare.
    Gott Nytt År!

  2. Gott Nytt År tillbaks!
    Vågar man hoppas att ni tar en kull i år?
    Jag har följt lilla Siri och blivit mer och mer sugen! 🙂

  3. Vi är också obeskrivligt less på julmat!
    Korvgrytan ser så sund och god ut man blir riktigt sugen men idag orkar vi
    inte annat än hämta pizza eller burgare.
    Vore bra skönt att vara hund och bli serverad hemlagad mat.
    Det kan inte vara allt för roligt att bara tugga torrfoder dag ut och dag in!

    Hoppas ni och fyrfotingarna får en god fortsättning på det nya året!

    • Pizza är inte dumt!
      Inte alls dumt! Nu blev jag sugen!!
      Det är konstigt att man bara fortsätter att äta,
      trots allt man redan ätit!?
      Det är som om choken hängt sig!

  4. Gott Nytt År till er också.

  5. Hej och tack för en trevlig läsning!
    Hoppas du vågar dig på en kull Afghaner, isåfall vill jag boka en tik.
    Korvgrytan ser smaskens ut, verkar nyttig också.
    Själv vill jag glömma 2011 så fort det är möjligt, värre motgångar har jag inte haft.
    Ovanpå det en mängd mänskliga besvikelser, vilka lämnar ärr, tyvärr..
    Kloster livet börjar kännas som ett möjligt alternativ om inte 2012 har lite ljus att erbjuda…

    • Hoppas verkligen att 2012 blir ljusare!
      Men livet är tyvärr en ”bumpy road”
      Det tvingas vi alla erfara.
      Men en Afghanhund muntrar åtminstone upp ”groparna”
      Det har plötsligt kommit mail och förfrågningar om valpar,
      till och med erbjudande om ”hanhundstjänster”!!!
      Så jag är lite överrumplad, då vi inte har haft några planer.
      Självklart ska jag ha dig i åtanke isåfall och du får gärna maila
      mig och sätta upp dig på valplista.
      Jag kommer nog att skriva ett inlägg om valperiet inom kort!
      Roligt att du finner nöje i bloggen!

  6. Marie-Louise "Ebbas matte"

    Tack för senast och Gott Nytt År!
    Om du visste vad jag längtar efter sån mat.
    Svärmor trugade(tvingade) oss att äta upp alla rester.
    Inte Ebba emot !🙂
    Nu blir det att banta, ska läsa om hur du bar dig åt med Bella.
    Ha det bra!

    • Det är inte svårt alls att banta en hund!
      Öka motionen bara, stegvis och väldigt försiktigt i början!
      Därför blir jag så förb… när jag läser att tjocka djur,
      måste avlivas. Med Ebba är det ju ingen fara.
      Bella var mycket tjockare!

  7. Jycken här bli alldeles till sig över lite gurka …

    Man förstår inte alltid hur de tänker.

  8. God fortsättning! Å så fin Siri är i sin juliga dräkt! Jag har letat efter något sådant till Lilja men inte funnit något. Vart hittade ni den? Hur fin som helst! Hoppas att ni har haft en fin jul och nyår! Kram från oss

    • Hej, och tack detsamma!
      Dräkten har några år på nacken.
      Den är omgjord flera gånger, för att passa olika ”tomtar”.
      Jag köpte den i Manchester en jul för ca 4-5 år sedan!
      Hoppas att du och Lilja får ett riktigt bra år!

  9. Vi är ju vegetarianer, utöver RC-torrfodret får våra hundar mycket frukt, grönsaker och sojakorv. Både Tekla och Tage älskar grönsaker – vinterns stora hit är färsk rödkål som de är helt tokiga i. Broccoli och blomkål får de varje vecka, både färsk och kokt och en morot att tugga på så gott som dagligen. Tage älskar apelsiner… Det tycker också mycket om att få en liten slurk sojadryck ibland. Så här vintertid bär de hem betor från jägarnas utfodringsplatser och har att tugga på i trädgården. De svälter inte, alla de där grönsakerna äter de för att det är gott. Tekla lever på övertid trots sin svåra hjärtsjukdom så kosthållet måste vara OK.

    För några år sedan var jag hundvakt en helg. Hundens husse trodde mej inte när jag berättade att hans husky-hanne ätit broccolisoppa och bara ville ha mer och mer. Till slut fick jag ställa ner kastrullen på golvet så att hunden såg att den var tom.

    • Intressant! Våra tuggar tyvärr inte morötter eller andra
      rotsaker, trots att vi försökt få dom till det sedan valpstadiet.
      Bara som små med sina mjölktänder, har de gjort det!
      Men i tillagad form, YES!!

      • Våra jyckar har nog lite speciella matvanor. Det absolut godaste Tekla vet är knäckebröd – vanligt rundrut eller Leksands extragrädddade. Tage har lite mer raffinerade matvanor, han tycker om parmesanost eller ännu hellre en liten, liten bit Pecorino Romano-ost. Får han sånt blir hans ögon alldeles runda. Det utnyttjar jag när jga tränar lydnad med honom. Några småbitar parmesanost i fickan och sedan är den hunden beredd att göra vad som helst!

  10. Leksands extragräddade är det som gäller här också!
    Men för hundarna, bara om det är smältost på!!
    Helst räkost!

    • Ikväll åt Tekla färsk grönkål… Tro 17 att hon far läng sgrusvägarna i ett sådant tempo att vi andra knappt hänger med. Och den hunden är hjärtsjuk…

      • Ytterligare ett bevis på hur nyttig grönkålen är!!
        Jag sådde grönkål ett år och fick uppleva att man kan
        ha grönsaker ute i snön, och bara gå ut och plocka vid behov!
        Tyvärr, kan jag inte tillreda den, så den blir aptitlig!
        Annat än som vackert grönt i soppor och grytor.

Kommentera

