Nu har vi sockerläppar, hundarna också!

Äntligen är musarmen borta,sSnuvan och hostan likaså.
Vi har haft loja dagar hundarna, katterna och jag.
Det värsta med sofftillvaron är att man ständigt blir sugen på något.
Något sött eller salt eller knaprigt.

Vi har gjort många turer in till skafferiet, hundarna och jag.
Stått och tittat på tonfiskburkar, makrill i tomatsås, persikor på burk och annat.
När vi egentligen velat ha nybakta krämbullar!

Bor man på landet och blir sugen på något som inte finns så får man göra det själv. Blicken föll på Dr.Oetkers jäsblandning, som jag köpt för att testa någon gång när vi inte har jäst hemma. Nu var en sådan gång!

Det står på påsen att det går snabbare än någonsin att baka med denna jäsblandning. Bara 15 minuters jästid, en gång. Degspadet behöver inte värmas.
Jäsblandningen är för både söta degar och matbröd.
Låter nästan FÖR bra!

Lidl´s hållbara mjölk fanns också i skafferiet, liksom vaniljsås bland torrvarorna.
Sagt och gjort, Krämbullar blev det! Snabbt gick det också.
Men….. känner mig lurad av Dr. Oetker!
Bullarna är inte som dom jag bakar med vanlig jäst.
Här har man helt enkelt blandat torrjäst med bakpulver, och förpackat det i en liten 60 grams påse. Satt ett hutlöst pris, och optimister som jag..går på det!
Nåja.
Nu sitter vi ialla fall här med ”sockerläppar” Hundarna och jag.

4 responses to “Nu har vi sockerläppar, hundarna också!

  1. Åh, vad goda de ser ut! Tack för tipset angående den där jäsblandningen, har sneglat på den i hyllan någon gång men aldrig köpt… Nu vet jag att jag inte behöver göra det heller!🙂

  2. Så fina kläder Siri har! Alltid har hon något snyggt på sig.
    Krämbullar är också min favorit. Jag tog en fika och en sån
    bulle kostade 15 kronor. Så bra att kunna baka själv!
    Den där jäsblandningen är inte bra!Jag bakade matbröd med
    den och det gör jag inte om bröden blev muffins liknande!

    • Tack! Siri är tokig i kläder,
      så det är så roligt att klä henne!
      Nej, Dr Oetkers jäsblandning lämpar sig nog ännu
      sämre för bröd än bullar, så det blir inget mer
      bakande med det för min del heller!

Kommentera

