Siameser säger inte mjau…

Hon hade också haft Italienare berättade hon.
Men det blev inte riktigt som hon tänkt sig med Italienare..

Ett litet ansikte såg på henne för jämnan med uttrycket,
VAD SKA VI GÖRA NU?…MATTE HITTA PÅ NÅGOT!
Så hon köpte en till.. En kompis med tanken att det blir en avlastning.
Liksom lite mindre av Italiensk vinthund.
Resultatet?
Två, små ansikten som frågade samma sak.

Hon trodde att vinthundar var lugna ”soffpotatisar” så snart de var inomhus!
AV inne och PÅ ute. Men de gav henne ingen ro.
Följde med in på toa, satt på hennes rygg när hon försökte träna och i knät när hon åt middag. Det blev helt galet för henne.
”Jag gjorde ALLA fel” sa hon.

Det tror inte jag att hon gjorde! Valpar och unghundar är så där!
Även vinthundar eller, i synnerhet vinthundsvalpar.
De kan uppvisa en otrolig energi, vara mycket livliga. Först vid ca 2 års ålder brukar dom bli så som folk i regel förväntar sig att de ska vara.
Så att två italienare blir inte = 1/2, det är dubbelt!!

Italiensk vinthund må vara en liten hund, men den tar stor plats.
Italiensk vinthund och Siames är därvidlag väldigt lika.

Hörde nyligen att någon antog att Siames och Afghanhund var lika till sättet
och därför en lämplig kombination.
Siames är en underbar katt, men den är inte som en Afghanhund!
Maine coon och Afghan är väldigt lika.
Men en Siames är mera som en Italiensk vinthund!

Det kan bli väldigt fel om man inte förstår hur en Siames är funtad.
Eller en Italiensk vinthund.

Att välja rätt hund åt sig, handlar nog mycket om självkännedom.
Att förstå hurdan man själv är, inte vad man önskar att man vore!
Likaså måste man läsa på om hundarna innan, och även ta in de egenskaper rasen (också) har, men som man kanske önskar att den inte hade.

Exempelvis har våra siameser har alltid fashinerat och tjusat besökare.
De är vackra och mycket kloka.
Men också högljudda och ganska krävande, det ingår!
De flesta förskräcks sedan, när de hör deras hesa högljudda skrikande
Jag säger inte jamande, för siameser säger inte mjau.

En del vet med sig att de inte har nerver till att lyssna på sådant.
Fine! Då är det lämpligare med en katt av de stillsammare raserna!

Självklart är alla inte stöpta i samma form, det finns alltid individuella skillnader.
Men många egenskaper är rastypiska och man gör klokast i att utgå ifrån att de ingår i ”paketet”.

Sedan finns det ju dom som ”bara” väljer med hjärtat. Kärlek är stort och övervinner det mesta. Så det är en bra början.
Men om man också informerar sig om rasens egenheter innan, så kan man bättre tolka och förstå den älskades behov, nycker och olater.

Då kan det hela bli så mycket bättre!

9 responses to “Siameser säger inte mjau…

  1. Åh! Siameser är så roliga och jobbiga, skrattar och förbannar dem varje dag.

  2. Visst är det bra att så gott det går välja utifrån de egenskaper man vill ha. Sen är ju djuren individer också. Vår gammelgolden var ett nervknippe på många sätt. Vår första rottis en extremt cool dam som inte lät sig hetsas upp av något medan den vi har nu ständigt är beredd på allt och lite till. Träning, lek, spring men också det lite jobbigare vaktandet av sina människor.

  3. Ja, skenet kan bedra! Bakom italienarvalpens änglalika uppsyn döljer sig inte alltför sällan ett riktigt litet busfrö😉 När min Elton var liten valp svor jag på att det aldrig skulle komma en IG-valp till över tröskeln i mitt hem… Som tur är glömmer man snabbt😉

  4. Bra blogg! intressanta raser,ärligt och roligt.

  5. Åh vilket fint inlägg! När jag för första gången träffade en italiensk vintis kände jag att jag ville ha en sådan hund. Efter jag läst på om italienska vinthundar kände jag mig helsäker på att det var rätt. Det gick dock ändå inte att skapa sig en bild av dem förrän Lilja var hos mig. En sådan underbar ras och individ hon har visat sig vara!! Har inte för en sekund ångrat mig om henne eller rasen och längtar efter en till och att få dubbelt så mycket kul (och jobb)!🙂

    • Så roligt att det stämde mellan dig och Lilja! 🙂
      Vet ju också att du förberedde dig noga, läste och väntade!
      Men IG:s är så rara, att det är lätt hänt att folk faller för utseendet
      utan att inse att de är lika speciella som de ser ut!

Kommentera

