De kan be mig dra dit pepparn växer!

Jag är så smal, så smal och kan äta hur mycket som helst utan att bli tjock, men folk kanske tror att jag svälter?

MITT BLOGGINLÄGG OM BODILS MINICIRKUS,
har intresserat många och lett till en dispyt om ifall
man ska anmäla varandra angående dålig djurhållning,
eller låta bli.

Frågan som infinner sig är.
När är det egentligen fråga om dålig djurhållning?
Är det dålig djurhållning att tex. ha en för fet hund?
eller för mager för den delen.

Ska man anmäla när man ser någon tillrättavisa sin hund på
ett bryskt sätt och ger den en smäll?
Eller när man ser en tovig och smutsig hund?
En som står ute utan vind eller regnskydd?
Eller då man vet att någon har för många hundar på liten yta?

Alla ovan beskrivna fall har åtminstone jag stött på,
många, många gånger.

Vissa hundar ser raggiga ut utan att vara det!
Det finns raser där ett sådant utseende till och med är önskvärt och helt korrekt enligt rasstandard! Vinthundar kan vara så magerlagda att man kan räkna
ryggkotorna på dom, trots att de är fullt friska och har god aptit.
Medans vissa andra raser lätt blir tjocka.

Ägare till ”skarpa” raser har jag sett ”ta i med hårdhandskarna” mot sina hundar, kanske för att förhindra att de begår en dumhet.
Och det är ganska vanligt att folk som inte har ett boende dimensionerat för flera hundar, ändå har många hundar! Inget jag stör mig på precis, liten yta kan kännas som en trygg lya och leda till tajta relationer.

Det är mänskligt att fela, vi har alla gjort det. Men man kan och ska inte växa på andras bekostnad,
varken djurs eller människors. Istället för att anmäla tycker jag att vi ska tala med varandra!
Hjälpa om det går…

Jag brukar fråga eller ropa HALLÅ DÄR!
Det värsta som kan hända är att jag blir ombedd att dra dit pepparn växer!
Sådant bryr jag mig inte om, det kan jag ta!

Jag blir själv sur, om någon hoppar på mig. Som den gången i Helsingborg som jag har skrivit om i
”Hon som letar efter sin Afghanhund Emily”
Men ofta leder en fråga till ett konstruktivt samtal och då kanske man kan hjälpa varandra genom att bidra med tips och råd till den som har problem med sin hund.

4 responses to “De kan be mig dra dit pepparn växer!

  1. Saker beror så mycket på. Det finns det jag har reagerat på när jag tycker att hundar verkar fara illa men ofta vet man bara en del. Vovven vår tyckte att det där med husbilssemeter och flocken samlad på minimal yta var toppen. Ju närmare vi är varandra dess bättre. Men då fick han ju sina spår lagda och sitt ut och titta på saker och ting och tillfälle att springa mellan körningarna.

  2. Så sant som det var sagt! Man känner oftast inte till allt, och alltför många drar en (för) snabb slutsats av vad de ser. Men många verkar inte våga prata, de är konflikträdda, eller rädda för vad någon ska tycka och tro. Tyvärr, för det skulle nog kunna räta ut många frågetecken!

    • Ja tänk om folk kunde vara lite mer som barnen!
      Barn brukar fråga varför våra hundar är så smala?
      Eller bara ropa ut, så alla hör!
      ”Mamma, mamma titta en så smal hund!”
      Sånt tycker folk är roligt!
      Jag också!🙂

Kommentera

