Kärlekskrank Afghanhund Ylar…

Trodde först inte att hon kunde yla. Hon är så tyst av sig, småpratar bara.
Vet att vissa Afghaner kan fås att yla till viss musik. Så jag spelade både klassiskt och pop och rock för henne, i hopp om att få henne att yla.

Ylade själv, på ett som jag tyckte smittande vis! Men nej, hon bara såg på mig som om jag var en idiot, och det var jag ju!
För man ska nog inte väcka den björn som sover..

Jag lyckades till slut att få henne att yla. Spelade upp olika Afghan ylanden från YouTube, tänkte att hon skulle stämma in..
Men hon brydde sig inte. Inte  förrän hon hörde killen här ovan..

Då, då satte hon igång och visst kan hon yla!
Hon sträcker ut sin långa hals och ylar som en varg!
Så fort jag spelade och spelar klippet, så svarar hon.

Jag tyckte att det var så roligt och lät så fint.
Detta var när hon var kring ett år, föga anade jag då att jag skulle komma att stöna över ylandet och be henne låta bli.
Hon ylar visserligen inte spontant i vanliga fall, men när hon löper då! Då spanar hon över nejden och sträcker sin långa hals och låter höra ett så kraftfullt ylande att det nog hörs ända bort till Rottis hanen som går lös i där sin trädgård
och det är ju förstås det som är meningen…

Kommentera

