Vad jag skulle gjort med hundtjuven…

Jag brukar inte lämna min fina lilla Italienska vinthund bunden vid en stolpe men..

Skulle in på biblioteket som hastigast och hämta en bok.
Så jag band Siri utanför ingången.
Hon är tränad på att vara bunden och vänta. Inte för att vi brukar lämna henne utanför affärer eller så. Hundarna brukar få vänta i bilen och det är sällan man inte har bilen med sig.

Men det är ändå bra att lära hundarna att stå bundna och vänta.
Det kan ju uppstå situationer då man måste binda hunden.
Hunden måste tränas att känna sig trygg i en sådan situation också.

Nu hade husse och Sofie bilen och var på annat håll. Siri och jag hade ”fönstershoppat” Jag hade även varit inne en sväng i en butik där jag hela tiden
kunde se Siri genom skyltfönstret.
Hon stod lugnt kvar och tittade på förbipasserande.

På biblioteket kunde jag inte se henne, men ärendet skulle bara ta 5-6 minuter.

När jag några minuter senare kom ut från biblioteket, var Siri inte där!
Kopplet var också borta. Någon måste ha knutit upp och tagit Siri!!
Hjälp min hund är stulen!

Dom kan inte ha kommit långt! Ropade till folk och frågade om de sett någon med en liten grå hund?
Spanade åt alla håll och började springa runt byggnaden.
Sprang mot parkeringen, om de har bil, så kan de inte ha hunnit åka iväg, tänkte jag. Jag kommer att stoppa dom!!

Nu var paniken nära.
Vad jag skulle gjort med hundtjuven tänker jag inte tala om här!

Med panikslagen blick och nästan hyperventilerande sprang jag rakt på husse.
Siri är borta, någon har tagit henne!
Fort fort spring åt det hållet och spana skrek jag och rusade vidare i full fart.

Istället för att springa åt motsatt håll,sprang nu husse efter mig!
”Är du galen? Spring åt andra hållet!!” skrek jag.
Men han hann ikapp mig och sa, -”hon är i bilen!”

Bilen? vilken bil?
”-Våran bil, jag såg dig gå in på biblioteket så jag tog Siri till bilen,
tänkte själv komma in och låna några böcker..”

Lättnaden var ofattbar. Jag gick till bilen och bara andades ut.
Hur ska jag någonsin våga lämna hundarna bundna efter detta?

Siri är så söt så söt och Sofie så oemotståndligt vacker.
Klart att de är stöldbegärliga för en hundtjuv!
En hundtjuv med mycket god smak…

5 responses to “Vad jag skulle gjort med hundtjuven…

  1. Vilken skräckis! Tur det var lyckligt slut på den historien.

  2. Man fick sig en tankeställare!

  3. Fy, vad läskigt! Jag kan nästan känna paniken genom texten!

  4. Inget ont menat, men detta kanske får dig att tänka om då det gäller även korta stunder då hunden är bunden. Många som fått sina hundar stulna har beskrivit att dom höll koll på hunden samtidigt som deras ärende ”bara” tog några minuter… Ja du…hundtjyvepacket är snabba mån tro.
    Vilken tur att det inte var på riktigt denna gång.
    Krama hunden.

    • Du har säkert rätt!
      Men även hundägare måste ju kunna leva ett normalt liv.
      Inte alla har bil att lämna hunden i och sommartid blir
      det dessutom för varmt i bilen.
      Sen tror jag ju ändå att det är väldigt få människor som
      skulle stjäla någon hund!
      Men visst, man tar en risk.

Kommentera

