Afghan hund på rymmen i skogen…

En Afghanhund kan man inte ha lös. Får den chansen så kutar den iväg.
Om inte annat, så bara för att den kan. Råkar sedan en hare eller ett rådjur finnas inom synhål så är Afghanen snart också där haren är.

Förr släppte vi ofta Sofie i skogen eller på en lång sandstrand vid havet.
Det slutade vi med sedan hon sprang rakt ut i havet och sänkte sig där så
att bara huvudet syntes för att därefter rusa upp på sandklitterna…
Saltvatten och fin sand är ingen rolig kombination i Afghanpäls!

I skogen dundrade hon iväg ut i terrängen och sprang tills hon fastnade i en risbuske. Då blir det stopp på en Afghanhund!
Får hon den minsta pinne i pälsen så stannar hon och väntar på asisstans.

Vi har alltid haft små vinthundar som letar fram Afghanen och lockar med
sig rymmaren alternativt tar oss till henne.

Om man lär hundar att HÄMTA namngivna saker ex. boll, benet, etc.
Så kan de även hämta i princip allt de kan namnet på, ex. husse, matte, Bruno.
Mycket praktiskt! Vi brukar öva på detta i skogen.

När vi nu var på skogstur senast, så hände det som inte får hända igen.

Sedan jag tagit av Siri hennes halvstryp och släppt henne lös, så gör jag samma sak med Sofie, en lapsus! Hon riktigt RIVSTARTADE på skogsvägen.
Snart försvann båda hundarna bakom nästa vägkrök i ett kapplöpnings race.
Husse och jag bara såg på varandra.
Det är fullständigt lönlöst att försöka springa efter vinthundar…

Strax kommer Siri rusande tillbaka i full fart. Sofie syntes inte till.
Visst, man kan vissla och hojta, men det struntar Afghanen i.
Hon kommer tillbaka, men först när hon själv vill!

Nu dök hon upp springandes i terrängen pararellt med oss på ca 5-6 m avstånd.
Med högburet huvud och svans drog hon förbi, fullständigt döv och blind!

Det hela ser så komiskt ut, att trots det irriterande i situationen kan man inte låta bli att skratta! Afghanhunden är en riktig Pellejöns och clown!

Jag ropade SOFIE KOM och hon kom. Jätteglad och jättesmutsig och full med barr och torra löv. Men roligt var det.

10 responses to “Afghan hund på rymmen i skogen…

  1. Jag inser att jag trots att jag tycker att det är så fina valt klokt som aldrig valt en afghan. Jag skulle bli tossig. Det har sina fördelar med en jycke som inget hellre vill än vara med flocken. I alla fall för en hönsmamma.

    • Jo, fast du vet inte vad du går miste om,
      när du inte valt en Afghan!
      En Afghan är så mycket MER, än andra hundar.
      Så det uppväger tusenfalt, det att hon är egensinnig.🙂

  2. Hej!
    Är detta typiskt Afghaner?
    Eller är det bara eran hund som är sån?

  3. Min hund var likadan!
    Självständiga individer finns inom alla raser.

    • Jo så är det!
      Individuella olikheter finns alltid.
      En ”lydig ras” kan mycket väl hysa olydiga individer.
      Men Afghanhunden är en jakthund, en ”självständig” jägare.
      Självständigheten finns i generna, hos Afghanen.

  4. Marie-Louise "Ebbas matte"

    Sist vi var till skogs hittade Ebba ett åtel med päls och allt som hon
    drog iväg med. Vi hittade henne efter en dryg timme, då hade hon
    snaskat i sig det mesta URK ! 😦
    Det är minsann inte bara Afghaner som är olydiga.

  5. Så doggish av Ebba! 😉

  6. Oj så jag känner igen mig.
    Rasmus ha jag haft lös en hel del de första 1½ året. Men nu är det som att släppa en raket som räsar iväg flera mil innan han inser att han är ensam och får panik. Så inhägnader! Lilla Esther är av den klumpiga och avvaktande varianten av afghaner. Så hon håller sig till oss och rusar inte alls iväg på de skl ”seger” varven som jag brukar säga🙂
    Den största nackdelen med afghanerna måste jag nog påstå är just att ha dem lös. Man kan aldrig va riktigt säker på att dom kommer tillbaka.
    Men de är onekligen något alldeles speciellt att få se dem i full kareta i skogen/ängen❤

    • Dom är lite luriga, Afghanerna!
      Känner igen Sofie på beskrivningen av Esther.
      Men sen blir de vuxna (om nu en Afghan någonsin blir riktigt vuxen!)
      Och då! Då är självförtroendet där.
      Precis som det ska.
      En Afghan SKA ju vara både självständig och lite mallig och stolt.
      Det är då dom är som vackrast!🙂

Kommentera

