Äta kött från lyckliga djur..

Nu är grillsäsongen i full gång! Reklambladen är fulla av grillar och kött att lägga på grillen.Visst är det ett smidigt sätt att laga mat och man slipper all kladdig disk etc. Men framför allt är det ett trevligt sätt att umgås medans man väntar på att maten ska bli klar. Lite som att samlas kring lägerelden!

Jag är gärna med och grillar men äter själv mycket lite kött, känner mig aldrig sugen på det och kan jag så tackar jag nej till kött!

Doften av stekt fisk är mig däremot lika oemotståndlig som den är för katterna!
Alltså, är jag inte vegetarian.

Ändå uppstår alltid frågan då vi grillar tillsammans med andra.
Det är liksom lite skumt att inte tråna efter köttet.
När jag då tvingas förklara varför jag inte bryr mig om kött och svarar sanningsenligt som det är, blir jag betraktad inte bara som vegetarian
utan också som djurrättsaktivist.

Många gånger är det lugnast att bara äta och tiga. Fast skulle egentligen  ha lust att fixa till en doggybag och ta med till dom som verkligen uppskattar köttet.
Men då lär ju grillmästaren bli sur!!
”-Är köttet så dåligt att du ger det till hundarna?!”
Nää, DEN diskussionen vill man inte ta!

Förutom att kött helt enkelt inte faller mig i smaken, så handlar det om djurtransportena och det eländiga djurliv som köttdjuren tvingas leva sin korta alltför korta livstid. I bilköer och vid rödljus har jag mött den outhärdliga
blicken från vettskrämda djur i slakttransportbilar.
Blickar jag inte glömmer!

Sedan kommer det som gör att jag definitivt hamnar på
kollisionskurs med köttälskarna. Talet om ”lyckligt” kött!
Kött från djur som hade ett bra liv och var lyckliga.

Här glömmer jag aldrig besöket på grisfarmen där man fick se frigående grisar gå och böka fritt på ett mycket stort område. De hade egna små kojor till skydd för väder och vind och såg ut att ha det mycket bra och leva ett lyckligt grisliv.
Meningen var att man skulle peka ut en gris som man tyckte särskilt bra om,
en som såg riktigt glad och välmående ut och som man därför skulle vilja se på sin tallrik när den var mogen för slakt.
Man skulle alltså köpa grisens kött medans den levde!
En Fullständigt absurd idé i mina ögon!

Kött från lyckliga djur.
”-Sådant kött vill väl också du äta?”
-ABSOLUT INTE svarar jag då. Jag vill inte att någon ska behöva födas bara för att dö, för min skull och inte  heller att ett lyckligt liv blir alltför kort och måste ändas bara för att hamna på min tallrik!

Som ni förstår så är jag är ju inte direkt någon stämmningsförhöjare på grillfester!😦
Men om de nu promt måste få veta varför jag tackar nej till köttet så..

Själv frågar jag aldrig köttälskarna varför de gillar kött. Jag respekterar andras matvanor och lägger inga synpunkter på deras val. Praktiskt taget ALLA i min bekanskapskrets älskar kött! Min inställning är  min egen samvetsfråga.

Sist jag var på fiskafänge så nappade det! Från båten kunde jag se en vackert guldglänsande fisk simma med kroken i munnen.
När samma fisk sedan skulle stekas, så var den inte längre guldglänsande och vacker! Den var grå.
Den smakade inte alls bra, tyckte jag.

Kanske var det tanken på den nyss levande vackra fisken som fick dö, bara för att nu ligga här på min tallrik som fick tuggorna att växa?

NEJ,  jag vill inte äta lyckliga djur!

2 responses to “Äta kött från lyckliga djur..

  1. Varför inte ta steget ut och bli vegetarian?
    Rent samvete och bättre hälsa!🙂

    • Tror att det sociala livet nog skulle bli alltför komplicerat!
      Dessutom älskar jag ost och andra mejeriprodukter och även
      klassiska rätter där kött ingår, exempelvis kalops och likn.
      Även om jag inte äter det så ofta.

Kommentera

