Låt inte hunden dö i bilen!

Det finns nog ingen människa som vill sin hund illa!
Att det ändå händer hemska saker måste bero på aningslöshet.
När nu många ger sig iväg på semesterturer med bil och hund kommer det som inte får hända, att hända igen. Inte många har klart för sig hur varmt det blir i bilen, även om den står i skuggan!
Själv fick jag tack och lov tidigt, långt innan jag själv hade hund klart för mig hur farligt det är att lämna hunden i bilen en varm sommardag.

Jag hade varit och simmat och gick till bilen där jag hade torra kläder och handduk. Precis när jag står och i skydd av handduken lyckats kränga av mig den våta baddräkten hör jag en bilruta krossas! En bit bort ser jag en man slänga bort en stor sten som han krossat sidorutan med och sen slita upp dörren! Vad i ..?

I nästa ögonblick kommer han springande med något svart och lealöst i famnen och en rad med nyfikna efter sig! Jag skulle nog också sprungit efter om jag inte haft rumpan bar!
Sedan springer han rakt ut i vattnet, där han sänker ner det han har i famnen.
Det var en hund!

Den kvicknade till av chocken och klarade sig, tack vare den här mannens resoluta ingripande. Men det var nog i sista stund!
Det här glömmer jag aldrig..

När vi sedan for på bilsemester med våran kära Abessinierkatt
var bilen utrustad med diverse anordningar som tillät att fönstren kunde lämnas helt nedvevade och det fanns en bädd i golvnivå samt vattenautomat.

Man måste göra dessa arrangemang innan man åker! Det löser sig inte av sig självt och man kan/får inte ta med hunden över allt ex. badstrand och det är för varmt i bilen. Hunden kan dö där!

Det är roligt att resa med djur men det kräver förberedelser och att man inser att man alltid måste ha ett öga och en tanke på hur de mår och trivs under resan.
Läs tabellen och glöm aldrig hunden i bilen!

TEMPERATUR I BILEN
Klockslag…..Temp ute…..Väderlek…..Temp i bil
08.30……….+14……….skugga ………+19
09.30……….+18……….skugga……….+38
10.30……….+20……….blandat………+47
11.10……….+20………..sol…………….+57
12.00……….+23………..sol…………….+62
13.30……….+22………..sol…………….+85

Uppgifterna är hämtade ur HUNDSPORT special NR.2 Juni.

10 responses to “Låt inte hunden dö i bilen!

  1. Jag har sagt det förr men jag säger det igen. Älskar din blogg, du är fantastiskt duktig på att fånga intresse i texterna.

    Blev till och med tårögd av historien om hunden. Det berör och ett stort pluss till människan som faktiskt tog mod till sig och krossade rutan!!

  2. Håller helt med Lisa! Tack för att du publicerar tabellen.
    Jag måste erkänna att jag inte visste att det blir så varmt i bilen.
    Vi åker på semester nu och jag kommer inte att glömma tabellen och
    historien om den svarta hunden.
    Heder åt hjältar som han som krossade rutan!

  3. Ditt inlägg borde läsas av alla djurägare. Vartenda år ser man djur i stekheta bilar, även på hundutställningar där folk verkligen borde veta bättre.

  4. Minnen för livet är bra om de är bra.
    Skönt att hunden överlevde och att du spred upplevelsen!

  5. Det var verkligen en pärs att klippa ner dem. Men efter att ha kämpat med mitt diskbråck som inte vill läka i drygt ett halvår nu. Så orkade jag faktisktinte att hålla pälsarna i bra kondition. Men förhoppningsvis läker det ur och då hoppas jag att det kommer funka med pälsarna igen🙂

    Men det sved i hjärtat, nästan så man bara ville gråta då jag tog första skäret.
    Huvva, men i efterhand känns det bättre🙂

    Hoppas ni också får en underbar sommar!!

    • Du gjorde helt rätt Lisa!
      Känner flera nerklippta Afghaner där ägarna
      säger att de blir som ”valpar på nytt” när de
      blir av med pälsen!
      Så ni får nog en rolig sommar, för det finns
      väl inget roligare än Afghanvalpar?🙂

  6. Detta var ett ord i rättan tid!
    Fint och tänkvärt inlägg.
    Ibland krävs det kalla (varma) fakta för att folk ska begripa!

  7. Apropå korkade hundägare så hittade jag en gång en cockervalp i en förvaringsbox på Konsum, det var en box med genomskinlig dörr. En vakt bröt omedelbart upp boxen och vi fick ut valpen. Ägaren dök upp efter en liten stund och då möttes hon av en stor folksamling som skällde ut henne på det tydligaste sätt man kan tänka sej. Folk var så arga. Hon blev också polisanmäld, men jag vet inte hur det gick med den anmälan.

    • Tänk att man aldrig upphör att förvånas!
      Valp i förvaringsbox på konsum!!
      Det måste ha varit en syn!
      Visserligen är hund en vara i lagens mening,
      Men denne ägaren tar det väl lite väl bokstavligt!

Kommentera

