Vad letar de efter?

De undersöker noga trädstammarna. Går medodiskt igenom träd efter träd
spanar uppåt grenarna  likt Arborister. Reser sig på bakbenen sträcker sig och tittar och sniffar. Omfamnar träden.

Är hundarna trädkramare?

Nej, inte bryr de sig om träden. De letar efter det som finns gömt i trädstammarna. Ganska högt och svåråtkomligt för nu har de avancerat i sök. Det är så enkelt att roa hundar!  Sök är bland det roligaste de vet och så lätt
att arrangera.

Jag lagar ugnspannkaka och tärnar en del av den till små bitar, medans pannkakan fortfarande är lite varm går den lätt att trycka fast på trädstammarna. Hundarna får först sniffa på tallriken med bitarna.
De blir genast jättesugna och vet vad som nu ska hända.

På avstånd får de se på då jag trycker fast pannkaksbitarna i träden.
De följer noga varje steg och försöker memorera. När jag sedan  släpper in dom i stora hundgården så är de mycket ivriga,

Själv sitter jag på en bänk i hundgården och ser på. Dom låter sig inte distraheras och ignorerar mina försök. De är totalt koncentrerade i sitt sök.
När de hittar en bit så berömmer jag dom ibland.
De blir så glada och känner sig duktiga!

Från början var pannkaksbitarna lätta att finna. De låg synliga i marknivå.
Nu kan de vara både högt och lågt, gömt och inkilat. Hundarna hittar alltid varenda liten bit! Riktiga Sökhundar har de blivit.
Våra vinthundar.

Kommentera

