Jag blev kär i en alkovbil…


På väg i hyrbil till ”lilla raringen”!

Det hände när vi var i Berlin nyligen med hundarna.
Då vår vän D bor centralt i en liten, liten lägenhet, och väldigt få hotell
accepterar hundar som gäster, så vi fick sova i hans husbil.

Genast när jag såg den så blev jag förtjust. En sån raring!
Den var en alkovbil men ändå så liten.

Då vi installerat oss för natten, vi i alkoven och hundarna på sofforna.
Tänkte jag på siamesen Bruno, nu skulle han varit med!
Han skulle ha älskat den här alkoven.

Vi sov gott där uppe och på morgonen var det mysigt att komma ner och fixa
lite kaffe och slå sig ner vid bordet och umgås med hundarna.
Inget bök med att fälla upp och ner bäddar, sängar och bord!

Det var så varmt och mysigt i husbilen.
Där fanns en stor toa med dusch, och ett kök med rejäla avställningsytor.
(inte så vanligt i husbilar!) Överallt fanns fiffiga skåp och hyllor och allt syntes vara av god kvalité!

Tänk att denna husbil är mycket mindre än våran!
Hur är det möjligt att det finns så mycket yta i en så liten husbil?

Alkovbil har vi aldrig velat ha! De är för stora, höga och klumpiga.
För oss gäller ett smidigt format, bra prestanda och god bränsleekonomi!
Och en sådan husbil har vi ju redan.

Väl hemma kunde jag inte glömma den lilla alkovbilen.
Det är helt galet, men jag blev totalt förälskad i den!
Kikade lite på nätet ifall det fanns sådana till salu i Sverige.
Det gjorde det såklart inte! Jag tog upp saken med Husse.
-”Men vi har ju en liten husbil redan, inte ska vi ha en som är ännu mindre!?
Håller med om att den ser väldigt kompakt och trevlig ut.. men alkovbil?”

Allt kommer att bli mycket bättre i den lilla alkovbilen sade jag
och hörde hur dumt det lät..

Sedan hände allt mycket snabbt. Vår vän D hjälpte oss att hitta en likadan bil som hans, med exakt samma planlösning. Hundarna inkvarterades på pensionat.
Det blev en resa med både buss, tåg, spårvagn, båt, hyrbil och många, många, mil. Men nu är den här!

5 responses to “Jag blev kär i en alkovbil…

  1. Marie-Louise "Ebbas matte"

    Ha ha ha, grattis till att ha fått den du ville ha!

  2. Tack för en mycket tankeväckande läsning.
    Bättre än “ytterligare lite kläder för hundar”, om jag säger som så.
    Bilen verkar ju rar som du skriver, hoppas den lever upp till förväntningarna till att “allt blir mycket bättre”.
    En av de bästa bloggar jag läst på länge!

    • Tack!
      Jo, det blir mycket hundkläder i den här bloggen!
      Det blir så med Italienare.
      Sen är det ju så roligt med hundkläder!…..fast
      Det kan man ju ha skilda åsikter om!😉

  3. Det är så roligt att det finns såna som du som vågar vara impulsiva.
    Hoppas att det blir så bra som du önskar med alkovbilen!

  4. Haha så underbart🙂
    Hoppas ni och hundarna njuter av bilden nu ^^

Kommentera

