Om katter och trafikvett

Detta är byns vita katt, hon som alltid tvingar mig att agera trafikpolis.
Jag har skrivit om henne tidigare. Här är en länk om ni vill läsa mer om henne!
Hundarna den vita katten och lastbilen
Nu har jag inte sett henne på ett tag och fruktar att hon ska ha blivit påkörd.
Ni som har läst om henne förstår att risken är överhängande!

Under sommarens bilturer har jag sett 3 överkörda katter.
En var röd som Kalle, två var halvvuxna kattungar.

Den röda katten såg jag när vi skulle hälsa på bekanta som bor långt ute på landet invid en liten grusväg. Den låg vid infarten till gården där den förmodligen hörde hemma. De 2 andra låg vid lite större vägar.

Det spelar egentligen ingen roll om man bor vid en stor eller liten väg.
En väg utgör alltid både en fara och lockelse för katter.
Av någon outgrundlig anledning ska katter alltid ta sig till vägar.
Och väg finns det ju alltid dit där människor bor. Trafikvett kan katter inte ha! Det är omöjligt för en katt att fatta eller uppskatta en bils hastighet.

Rädslan för att det kan hända våra katter något finns nog
alltid där hos oss som har frigående katter!

En gång hände det mig, min allra vackraste Siames.
Han kom inte när jag ropade, så jag gick ner till vägen och spanade.
Mitt på vägen ca.300m hemifrån, såg jag en ljusgrå upphöjning.
Jag visste med en gång att det var han.

Han var alldeles varm. Det blödde från munnen och han hade kissat när han dog. Att lyfta upp sin döda katt och bära hem honom…
Det är så obeskrivligt sorgligt…

Där det hände är vägen alldeles rak, bred och asfalterad.
Man har fri sikt flera kilometer framåt.
Där finns inga träd, sly, eller hög växtlighet vid vägrenen.
Det är inte mycket trafik och det var sommar, ljust och varmt
då det hände. Och ändå kunde det hända.

Ska katter överhuvudtaget få gå fria när sådant här kan hända?

Vi har haft innekatter som lärt sig att gå i koppel, som aldrig varit ute på farligheter. Som levt hela sitt liv ut och slutligen dött en naturlig död.
Om nu döden någonsin kan kännas naturlig?

Nu är våra katter fria. De går ut och in som de vill, en del vill mer än andra
vandra, jaga, klättra, ta byten, helst på nätterna! Andra föredrar mera hemmets trygga vrå. Vill som Bruno överhuvudtaget inte gå ut om det är mörkt eller kallt, eller regn, eller blåst, eller vind, eller snö, eller dimma. Eller bara ensamt.

Katter är individer och vi låter dom själva välja hur de vill leva men..
Oron för dom som är ute och inte kommer när man ropar
finns alltid där.

6 responses to “Om katter och trafikvett

  1. Det är fruktansvärt att bära hem sin döda katt!
    Men jag intalar mig ändå att katterna får ut mer av sina liv om de får leva som de vill. alltså välja om de ska vara ute eller inne.

    Men något man borde lära människorna är att de ska stanna om de råkar köra på en katt.. eller vilket djur som helst för den delen. Så att djuret inte ska behöva ligga där och plågas.

    Då jag var yngre, kanske 12 blev min katt ihjälkörd. De jag minns idag är hur fruktansvärt ledsen jag var. Tror jag grät i veckor. Men även förtvivlan av att någon ha kört på honom och lämnat han vid vägkanten och låtit han dö helt ensam. Att jag inte fanns där för honom i det läget.
    Det gör fortfarande lite ont då jag tänker tillbaka. Men jag håller ändå fast vid det jag sa först. Jag tror dom mår bäst om de får välja själv vilket liv dom vill leva.

    • Jag blev också förtvivlad över att den som körde på honom
      bara lät honom ligga där mitt på vägen.
      Jag lade blommor där mitt på vägen sedan..
      Så att han/hon skulle få sig en tankeställare.

  2. Med en klump i halsen efter att ha läst inlägget och Lisas kommentar – kanske du/ni förstår varför vi går så mycket med våra katter i koppel?

  3. Det var mycket gripande läsning.
    Det är starkt att du låter era katter få ha sin frihet trots allt!

Kommentera

