Husdjurens färg avgör vår klädsel..

Våran färgpalett, ljus Afghanhund, röd Maine coon och brun Siames

Man kan nästan se på folks kläder vad de har för husdjur!
Alla pälsdjur fäller hår och alla hår fastnar på kläderna.
Värst lär Dalmatinhår vara, de till och med sticks!
De har en längd och strävhet som förvandlar textilier till nåldynor, allt enligt Dalmatinägare. De lär också fälla enormt.
Fast det säger också de som har Collies, Schäfer och Taxar att deras hundar gör.
Vilken hund som fäller mest, låter jag vara osagt!

Men på kläderna fastnar tunna,långa,silkiga och flygiga hår bäst.
Sådana som Afghanhunden, skogskatten och Maine coon har.
Alltså våra djur!

Enda trösten är att de inte gör någon permanent skada!
De ”väver” sig inte in i textilier såsom strävare hundhår gör.
Det går lätt att rolla eller dammsuga bort de tunna långa håren.

Att mörka hår syns extra bra på ljusa plagg och vice versa
får de flesta med pälsdjur snart klart för sig.

En gång hade jag en svart duffel.
Jag hade överhuvudtaget mycket svarta kläder.
Trivdes i svart och tyckte att det var praktiskt och bra.
Jag gillade verkligen min svarta duffel!

Men nu har jag en i beige. I samma färg som Sofie ungefär.
För svart är verkligen varken praktiskt eller bra när man har en ljus Afghanhund och ljusa långhåriga katter! Det blir så att man väljer kläder efter vilka husdjur man har.

”Men du kan väl ha svart till jobbet och då Sofie inte är med”
sa min vän som själv har mörka hundar och alltid är klädd svart.
Jo, det kan man tycka. Men hur ska man övhuvudtaget komma hemifrån i svarta kläder utan att dom blir fulla av hår?

Det ska ju klappas och kramas innan man kommer iväg!
Katterna stryker sig mot benen och vill bli upplyfta. Afghanen vill sitta tätt intill och kolla in min frukost och gnugga sitt huvud i mitt knä.

En gång trotsade jag regeln ljusa kläder till ljusa djur och tog på mig svart från topp till tå. Skulle vara lite elegant var det tänkt!
När jag sedan sitter där i ett viktigt möte och solen tittar fram så ser jag att jag har som ”ståpäls”av djurhår på benen! Samma sak med yllekoftans ärmar.
Svarta strumpbyxor i ylle + Afghan + Maine coon + skogskatt
= statisk elektricitet! Hur elegant var nu detta!?

Min svartklädde vän har alltid en liten ”fickroller” i fickan.
När hon har varit hos oss får hon göra slut på den lilla rullen!!

Samma gäller när vi ljusklädda varit hos dom och kramat om och haft deras svarta hundar i knät! Alltså, bäst är att ha kläder i samma färg som
ens hundar och katter!

Det i sin tur förklarar, varför en av mina grannar numera mest går klädd i camofärgade jaktkläder. Vi möttes här om dagen då vi var ute och gick med våra hundar. Istället för 1 hund har dom numera 3.
Alla i olika färg!

4 responses to “Husdjurens färg avgör vår klädsel..

  1. Känner igen detta …. vi har förutom en hund som är mer vit än svart två katter, tidigare var dom tre. Två av dom var Birma katter en blåmaskad som var mycket vit och en brunmaskad, Birmans hår är mjukt och lägger sig som ”dammtussar” överallt, hjälper inte hur mycket man kammar dem. Den tredje katten är en vanlig grårandig bonnkatt hans hår syns inte så mycket.
    Vad kul att ni har skaffat en alkovbil ! Vi får se om vi kommer iväg någonstans nästa säsong vi har fortfarande kvar att göra, alkoven ska få nytt golv och så ska det in en ny matta i hela bilen sen är det väl lite små fin saker men det blir fint när det äe klart./ Ingalill

    • Birma är så underbart vacker så det är värt allt hår!🙂
      Eran bil kommer att vara som ny efter allt jobb ni har gjort.
      Byta golv är jag också sugen på, har redan kikat lite i mattbutiker.
      Det blir så fräscht i bilen när man byter golv!
      Under vintern ska jag iallafall sy överdrag som man lätt kan ta ur och tvätta och borsta bort allt hår ifrån!

  2. men ja! så är det ju, jag har ljust hemma, försöker med mörka färger så fort jag går utanför dörren, så klart finns små ljusa katthår på dem, men jag låtsas som ingenting, tänker bort dem, tänker hur de hade sett ut om jag bar dem hemma.

Kommentera

