Oinhägnad Rottweiler och okopplad Schäfer en fara!

Italiensk Vinthund med en såkallad kamphund 

Jag såg dom på långt håll, en kvinna med en stor Schäfer.
Hunden var lös.
När vi närmade oss Sofie och jag, så borde hon ha kopplat hunden.
Men det gjorde hon inte!

-Hallå där! Koppla hunden, ropade jag till henne!
-Han är mycket snäll! kontrade hon.
-KOPPLA HONOM ÄNDÅ!

Då tog hon ett grepp om halsskinnet på Schäfern, vred honom så att han inte kunde stirra på oss och höll fast honom på det viset.
För hon hade varken halsband eller koppel till hunden!!
De hade bara vandrat iväg hemifrån som de gick och stod.

De bor utmed våran ”långa” runda. Den hunden är alltid lös.
Bara dryga kilometern från Schäfern finns det ett ställe med
en lös Rottishanne också han i oinhägnad trädgård.

Jag vet hundägare som inte törs gå denna vackra runda
på grund av dom två!! Är det rimligt att två tydligen totalt obetänksamma hundägare ska få utestänga andra från friheten att promenera på allmänna
vägar? Det är inte bara hundägare som inte törs gå där. Även hundrädda måste avstå. Detta är två stora hanhundar med mycket respektingivande utseenden!

Vi är inte rädda för dom två, men man måste alltid vara mentalt förberedd på olika situationer som kan uppstå när en lös hund springer mot en kopplad.
Det är en jobbig situation för den kopplade hunden!

Jag går inte den vägen när jag promenerar med Siri. Men med Sofie brukar jag ibland gå eller cykla där. Det har hänt några gånger att dom har kommit rusande  då vi har gått förbi och det har uppstått situationer.
Sofie gillar inte att hanhundar  sniffar henne där bak, annat än när hon löper! Hon kan vända på en femöring och hoppa rakt upp i luften likt en katt och med sitt smala huvud komma ur sitt halvstryp!

Jag har måst ryta till både hund och husse. Rottisens husse fick ”golva” sin hund och pressa ner honom genom att sitta med sitt knä mot hans hals.
Den ställningen förblev dom sedan i, tills vi försvann ur sikte.

Jag låter inte någon skada min hund!
Om det skulle hända, att vi blir angripna, tvekar jag inte att släppa Sofie lös om jag måste. Hon måste kunna få försvara sig!

En Schäfer eller Rottweiler är en klumpig hund i jämförelse med en Afghanhund! Afghanen är högre i mankhöjd, men väger endast hälften eller
en tredjedel av vad de gör. Är mycket, mycket snabbare och smidigare och har lika många och stora tänder och dessutom stora kattlika klor som den
gärna använder att riva med!
Få anar vad en Afghanhund med sitt väna yttre är kapabel till.
Det är en katt i hundskepnad. En självständig jägare som dödar både vargar och snöleoparder i sina ursprungsprungsländer.

Jag blir så förbannad då  jag tänker på dessa figurer som genom sin obetänksamhet och oansvarighet kanske tvingar min snälla fridsamma hund till hundslagsmål! Ett slagsmål där  båda  hundarna riskerar att skadas.
Kanske inbillar sig dessa hundägare att deras ”bjässar” är oantastliga
och att vi andra får hålla reda på våra jyckar eller låta bli att gå där.

Det finns ett dokumenterat fall i Sverige om hur det gick när en Afghanhund låstes in hos en utbildad hangarschäfer i den hangar Schäfern var satt att vakta och försvara. Afghanhunden tvangs att slåss för sitt liv!
När det hela var över levde bara en hund.
Det var inte Schäfern.

7 responses to “Oinhägnad Rottweiler och okopplad Schäfer en fara!

  1. Folk brukar höja ögonbrynen då jag berättar va dom kan göra i sina ursprungsländer. Då jag tittar på mina två latmaskar som väller ut i soffan kan jag knappt förstå hur det är möjligt. Men den där jägaren lyser igenom väldigt ofta och man blir påmind om vad det är för typ av hund man har.

    Du har ingen länk eller namnet på dokumentationen med schäfern och afghanen?

    • Jo, nog känner vi våra hundar Lisa!
      Soffpotatisar och jakthundar.
      De är allt detta och mer därtill!

      Schäfern och Afghanen är ett rättsfall.
      Det är många år sedan jag läste om fallet. Tyvärr har jag
      glömt detaljerna, men det borde gå att få fram det om man
      har tid och intresse.
      Om du hittar det vore jag tacksam om du ville länka det till mig.
      Skulle gärna läsa det igen!

  2. Lösspringande hundar är det värsta jag vet! Jag törs knappt gå i
    parker och har helt slutat med löpträning.Vet att man inte ska visa
    rädsla men vad gör man om hundar kan lukta sig till att man är rädd?

    • Det handlar nog mera om hur man beter sig, då man är rädd!
      Om det nu kan vara till någon tröst.
      Det är ju mycket svårt att bemästra rädslor..

  3. Tänk om hundarna anfaller dig.Vinthundar är fegisar och sticker iväg.
    Det är därför de springer så fort.

Kommentera

