Om gröt och Fars arv…

Har tänkt mycket på min far, och det ledde till att jag på nytt försöker introducera havregrynsgröt till frukost.

Vi har speciella skålar för det ändamålet.
De är designade av Jon Eliasson och de är så bra att det borde
vara ett nöje att äta vilken gröt eller soppa som helst ur dom.
Men det gick trögt för min del.. lite åt jag.

Döm om min förvåning när det visade sig att det fanns intresse
från oväntat håll för min grötskål.

Min far vurmade för gamla metoder.
Gamla byggnadssätt, gammeldags mat, kläder, seder och bruk.
Han ville alltid pröva att göra saker på gammelt vis.
Så som han hade sett bla. sin mor och sin gamle farfar göra.

Exempelvis så hände det att han kärnade smör själv, som han sedan saltade efter eget tycke, gjorde persiljesmör och annat av. Färskost, ostkaka, filbunke och svagdricka var också några av hans specialiteter. Ja, och så tårtorna naturligtvis!
Alla tårtor till helg och kalas gjorde far!

När jag var liten, gick i första klass och det skulle bli julfest i skolan, så fixade far festkläderna! Han köpte tjockt rött filttyg, lite dekorativa band och klippte
och knåpade ihop en helklockad röd kjol med tillhörande bolero.
Mamma köpte vita spetsstrumpbyxor och lackskor till och vips var jag festfin!

En jul innehöll allas paket ett par tofflor i tovad ull som pappa hade gjort.
Han satte stort värde i “hemgjorda saker” i en tid när ingen annan tycktes göra det. Otack är världens lön och så måste far ha upplevt det många gånger.

Inte ville vi barn ha havregrynsgröt till frukost och välling på kvällen.
Eller långfil istället för fruktyoghurt. Halmslöjd i julgranen och hemmagjorda julklappar.

De gamla huskurer som far beredde då vi var sjuka, var så hemska att vi snabbt tillfrisknade,(kanske det som var meningen!)  ;)
Huskurerna  hade nästan alltid ett inslag av lök vilket vi som barn avskydde!

Pga. sitt stora intresse för gamla metoder och det faktum att han hade haft förmånen att få växa upp på en stor gård med generationsboende där alla deltog i vad de kunde, även gammelfarfar som blev en bit över 90 år. Så blev min far oerhört mångsidig.

Pappa lärde oss så vitt skilda saker som, hur man gör en blixtskarv i timmer,
bygger en eka, blandar linoljekitt, tillverkar takspån, saltar en skinka, gör en moccatårta, bakar wienerbröd, pressar slipsar och syr i skinn, och mycket mera.
Allt med traditionella metoder.

Häromdagen när jag åt fisksoppa till lunch så gick mina tankar genast till far.

Då man lyfte på locket till min pappas stora fisksoppe kastrull, så kunde man se in i ett par grumliga fiskögon. Något som väckte fasa bland oinvigda!
Pappa skulle aldrig ha lagat fisksoppa av frysta fiskblock!
Han lagade fisksoppa så som fiskargubbarna i Bretagne gör det.Huvudena ska koka med för smakens skull. (huvudena tas upp innan servering)

Fisken ska vara pinfärsk och helst ska man ha fångat den själv.
När soppan är klar är den nästan gyllengul av mjölk, smör och morötter och smaken den är i det närmaste himmelsk! Det tyckte jag redan som barn och det gladde far något oerhört. Vi två var familjens “Fiskmänniskor”.

Nu är far borta och ingen kan laga en sådan fisksoppa som han gjorde.
Ingen mer än jag!
Han såg till att jag kan bygga en träbåt och tjära den, agna en krok och sedan koka fisksoppa på fisken jag fångat. Inget av detta har jag gjort sedan jag gjorde det tillsammans med far.

Men jag kan om jag vill eller måste!
Och det var just det far ville ge i arv.

.

.

5 responses to “Om gröt och Fars arv…

  1. Och jag gissar att han skulle ha blivit SÅ glad och stolt om han läst detta! Så härligt det är när man lär sig uppskatta de där kunskaperna som man närmast föraktade som barn/ung. (Fast bygga eka mm har jag aldrig lärt:D)
    Att siamesen gillar havregröt förvånar inte det minsta….. (Simon föredrar risifrutti dock!) SOM jag känner igen den minen över matbordskanten!
    ”Vad har du? Nå’t JAG vill ha? Du TÄNKER väl inte stoppa mig från att kolla??? Det ska vi bli 2 om i så fall!”

  2. Så fint om din pappa.
    Jag såg i ett tidigare inlägg att ni har byggt klart husbils huset.
    Din pappa skulle ha varit stolt!

  3. Marie-Louise "Ebbas matte"

    Hur sjutton hann folk vara så duktiga förr?Jag orkar i princip bara
    äta sova jobba.Skulle behöva en man som din far som sköter
    marktjänsten och annat praktiskt!

    • Men det var just det han inte gjorde!!
      Skötte markservicen alltså.
      Han gjorde som karlar gjort i alla tider.
      Bara det som är roligt eller intressant!

      Som tur var tyckte han att det var roligt att
      laga fisksoppa!🙂

Kommentera

