Dags att sy hundkläder igen!

SAM_5229Kommer min lilla Italienska vinthund att bli en stor Greyhound?

SAM_5228 (1)Italiensk vinthund i täckjacka och Afghanhund som alltid i sin fina päls!

När det nu äntligen slutade regna, så blev det naturligtvis minusgrader istället.
Men huvudsaken är att vägen är torr så att Afghanen slipper skyddskläder!
(Jag övervägde till och med att sätta stövlar på henne snart)

Bilderna är från långpromenaden i Lördags, då var det -5 och sol.
Nu har det blivit ännu lite kallare och ska komma snö.
Siri kommer då att behöva riktigt varma kläder. Både  jackor och overaller.
Den rosa täckjackan fungerar bäst om det inte är alltför kallt. Den är varm men blir liksom lite ”prasslig” i stark kyla!

Det visade sig, då jag gick igenom klädförrådet att det blir till att sätta sig vid symaskinen igen. Vissa älskade plagg är nu definitivt för små. Inte bara älsklingströjan jag ska skicka till nakenkatten.

SAM_4893Italienarvalpens älsklingströja är redan alldeles för liten!

Återigen får jag ta nya mått, nåla, tråckla och prova. Jag börjar snart själv tro att hon kanske kommer blir den Greyhound alla tycks tro att hon är.
”-Åh så liten och söt hon är inte gammal? Men hon kommer väl att bli väldigt stor,  för visst är det väl en kapplöpningshund?”
Visst är hon en Greyhound men en ITALIAN Greyhound.

Tur att hon är så snäll och står blickstilla med knappnålar i plagget.
Fast hon har ju lång träning på det!

Lilla IG valpens första favoritplagg, mamma Bella har en nästan likadan! :) 

Vinthundar har så speciella kroppar, så kläderna måste specialtillverkas för att sitta bra. För gör de inte det så trivs  inte hundarna i plaggen.

Det som också gör vinthundskläder så speciella förutom deras kroppar, är att de måste kunna springa och sträcka ut ordentligt i sina kläder.
Det är där utmaningen ligger! Alla plagg ”provsprings” innan de godkänns.

Tikars kläder skiljer sig också lite från hanars. Många hanhundar har lite svårt att styra strålen och kissar ner kläder om de är i tikmodell. Nu har vi ju bara tikar, men jag har också sytt kläder till bland andra Siris pappa.

Fastän jag har massor av tyg, tråd, band, knappar mm. i mitt syrum.
Så är bland det roligaste jag vet, att botanisera i tygaffärer.
Alla vackra tyger väcker min kreativa lusta!🙂

3 responses to “Dags att sy hundkläder igen!

  1. Du är så duktig🙂

    Jag har stövlar till afghanerna. Men använder dom sällan-mer som aldrig.
    Nu är det inte så mycket hår att hålla efter längre, men Rasmus är fruktansvärt frysen så han har en fleece overall till de riktigt kalla dagarna. Esther klarar sig bra i kylan, men då har hon ganska mycke mer hull än vad Rasmus har.

    Hur som då jag väl använde mig av stövlarna var det vid regnigt väder. De fungerade bra, men jag är alldeles för bekväm för att använda mig av de😉
    På nått vis fann jag mig vid att moppen alltid stod framme😛

    • Lisa, jag är imponerad av att du lyckats få dina Afghaner
      att gå med sina stövlar!
      Våra försök att få Sofie att gå med stövlar har alltid slutat med
      att vi ligger dubbelvikta av skratt🙂
      Så fort hon får på sig stövlar förvandlas hon till en bergsget!!
      Hon slår bakut med bakbenen upp till 1m höjd och visar att hon
      kan gå med bara frambenen!
      Ja, du vet ju vilka pajasar Afghaner är!🙂

  2. Men så fina kläder du gör! Måste prova att få till något liknande till min IG

Kommentera

