Afghanhunden är finaste hundlucian och Italiensk vinthund sötaste tärnan!

SAM_5303Vackra Afghan hunden Sofie är en given Lucia med sitt långa
blonda hår

SAM_5298Den allra sötaste tärnan heter Siri och är Italiensk vinthund!

SAM_5300Våran Hund Lucia med sin söta lilla tärna är lite trötta
och dästa eftersom de råkade äta upp lussebullarna de skulle
bjuda på!

Läste att man på en skola löste problemet med vem som ska få bli Lucia genom att låta ALLA vara Lucior! Så att INGEN behöver bli ledsen och tycka att det är orättvist. Det blir alltså typ 25 Lucior och inga tärnor eller stjärngossar.
Bra så…eller?

Jag tycker att det är tramsigt och lite överbeskyddande. Hur ska dessa ungar någonsin kunna bli rustade att möta verkligheten, om de skyddas från minsta lilla orättvisa eller besvikelse?

Det har ju visat sig att det är de som kan hantera motgångar och besvikelser, som blir mest framgångsrika. Motgångar och besvikelser hör ju livet till tyvärr…
Och barn ska ju rustas för livet.

När jag blev vald till Lucia första gången så blev det liksom en lite särskilt rolig sak, eftersom det samtidigt blev en liten revansch för Demokratin kan man säga. Det låter kanske lite underligt men..

Det hela var egentligen uppgjort på förhand. Alla visste om vem som skulle få bli Lucia. Man hade ”lobbat” stenhårt för favoriten och spelet bakom kulisserna hade varit omfattande. Man tog till och med segern så given att man tordes planera och till och med repetera utifrån det.
För ytterst handlade det egentligen inte om vem av oss flickor som var sötast eller blondast? Vi som var kandidater var ungefär lika söta, långhåriga och mer eller mindre blonda allihop. Det handlade naturligtvis som så ofta om.. MAKT!

Högst ställning i samhället ger vissa fördelar. Så var det då, och så är det fortfarande. Se bara hur viktiga befattningar eller andra roliga uppdrag delas ut.
Roll listor inom TV och teater är talande!
Idel, ungar, fruar, syskon och andra släktingar till tidigare politiker, skådespelare eller programledare!

Det blev trots allt en sluten omröstning om vem som ska bli Lucia, och då rösterna var räknade och det visade sig att jag hade fått flest röster uppstod förvirring och besvikelse. I den grad att rösterna måste räknas om.

Det var nämnligen så att rösträkningen tilldrog sig i den tänkta vinnarens hem och det var iordningställt för en bjudning efteråt.
Så att det hela blev liksom lite ”skruvat”.

Men det blev ett fint Luciatåg till slut! Med både tärnor och stjärngossar i luciatåget. Allra finast tyckte jag att stjärngossarna var, med sina höga strutar prydda av vackra stjärnor. De var i fallande storlek och åldrar, den yngsta och minsta lilla stjärngossen var bara 7 år.

Vi besökte vissa prominenta personer i deras hem och bjöd på sång, glögg, lussekatter och pepparkakor.
Nu, långt efteråt kan jag undra VEM och HUR bestämdes vilka som skulle uppvaktas av Luciatåget?

Andra gången jag blev Lucia hade jag nog hellre varit tärna.
Konkurrenter som inte kan ”ta” motgångar hämnas i efterhand.
Exempelvis genom tyst mobbning!
Det visste jag då redan av erfarenhet eftersom jag hade varit Lucia tidigare!

Mobbare är ofta personer med en i grund och botten låg självkänsla kopplat med ett överdrivet ego.
När man låter alla bli Lucior, så menar jag att man främjar de egenskaperna!
Luciatåg är vackert, men det ska vara EN Lucia!

9 responses to “Afghanhunden är finaste hundlucian och Italiensk vinthund sötaste tärnan!

  1. Åh vad jag håller med dig!
    I skolan (och på dagis, fritids och så) tycker jag att man borde lotta bland tjejerna. (Jo, så attans konservativ är jag att Lucia för mig är klart en kvinna…) Håller helt med dig om det att det inte är katastrof om barnen ibland känner en viss ”orättvisa” men lottning just för att minimera risk för kotterier, lobbying och efterföljande mobbing (har STOR erfarenhet av sådan). Dra lott och ta se’n bort det namnet så länge klassen håller ihop.
    Så gärna man skulle vilja att både barn o vuxna alltid fick allt de ville! Men det är ju tyvärr inte så. Och som du tror jag att man gör ungarna en s.k. björntjänst.
    Ditt lilla ”tåg” är finaste i alla fall! Antar att stjärngossarna rymt…:)
    Sorry det blev långt!

    • Eva, långa kommentarer välkommnas här!
      Det är alltid roligt att ta del av andras reflexioner.
      Kotterier är bland det värsta jag vet, men verkar tyvärr vara
      oundvikligt så snart det finns olika intressegrupper, konkurrens
      och tävling med i bilden.
      Ett bra ex. är hundutställningsvärlden! Där VUXNA människor
      motarbetar och baktalar varandra istället för att samarbeta och
      berika varandra. Kotterierna är utställningsvärldens baksida.
      Våga vägra delta är min hållning så snart jag får en invit till kotterier!

  2. Suck Sofie är bara så himla vacker! Siri med men jag är helt
    galen i Sofie(-: Håller med om att vad du och Eva skriver om mobbing mm.
    Jag blev också mobbad i skolan och kom aldrig i fråga som Lucia.
    Om det hade varit lottning hade jag också haft en chans.
    Det är ett bra förslag!

  3. Vi skall nog alla njuta av Lucia så länge det är tillåtet.
    Pepparkaks gubbar är nu i skamvrån liksom den Svenska flaggan.
    Disney klipper bort neger dockor från Kalle Ankas julafton mm.
    Bara att nämna någon färg är liktydigt med rasism.
    Undras hur länge vi får skämta om vitingar och plattarslen?
    Skolfröknar som arrangerar Lucia tillställningar är så fega och puckade
    Så de vet inte på vilken fot de skall stå!
    Barnen blir bara dummare i skolan plus mobbade.
    Men lärarna vill ha 10.000kr mer per månad! Ett sådant lönekrav
    Förklarar tillståndet i skolan – åtminstone för mig!

    • Roligt att du är tillbaka!
      Det är klart att vi ska värna våra traditioner och helst inte
      låta dom naggas i kanten alltför mycket.
      Blir nog livat om Kalle Ankas jul blir censurerad!
      Jag blir så less på att man tror sig kunna lösa problem som
      rasism och främlingsfientlighet genom ordklyverier!
      Det finns ett så fundamentalt tanke fel i det resonemanget
      att man tar sig för pannan.

  4. Finaste lucian + tärnan! apropå pepparkaksgubbar,
    Bruno är väl given som pepparkaksgubbe? :))

  5. SV
    Just den där ”dior-jackan” tror jag hör till det enklaste där…:) Två färger sådär nära varandra i mönster är inte svårt.

  6. Marie-Louise "Ebbas matte"

    Håller med om utställningsvärlden vet många som inte
    pallat skitpratet och lagt av. De är inte bättre där än
    ungarna som inte klarar lite konkurrens! Lika bra att ungarna
    lär sig bli ”goda förlorare” för allt blir mer och mer tävlingsinriktat
    och bara en vinner! klart att inte ALLA kan vara lucia eller ens
    kandidater! Ärligt skulle ebba ha en chans mot sofie?

    Sist gillar det där ”råkade” äta upp lussebullarna.🙂

Kommentera

