Det blir jul även utan halm på parkettgolvet!

,julkort

Hittade det här gamla julkortet som jag fått av min far.
Det är så fint och så typiskt pappa tänker jag.
Julen som den var förr, enkel och okomplicerad.. eller?
Jag minns när jag fick det, julkortet alltså.
Han hade det med sig då mamma och han kom för att fira jul med oss.

Det jag minns bäst, är de stora morötterna mor och far hade med sig som julklapp till kaninerna. Hur mysigt det var att stå där i stallet som var julstädat och doftade gott av ren halm och fint hö. Det var på julaftons morgon och medans vi såg kaninerna njuta av morötterna, berättade far om jular förr.

”Golvet i storstugan såpskurades och man lade (hör och häpna) fin halm på golvet. Granen höggs och togs in. Det långa bordet som stod mitt på golvet dukades upp med vad huset förmådde. Det skulle digna av mat, därför att det dels speglade gårdens status dels skulle räcka till alla som kom inom”, kom på besök. Allt på bordet var gårdens egna produkter, skinkan, korvarna, pastejerna, syltan, julölet, smöret, osten, bakverken, ja allt!  Det skulle sedan stå uppdukat i princip dygnet runt hela julen. Man skulle bara äta, dricka och umgås.

Det där med halmen begriper jag inte sa jag. Ni hade ju en stor bakugn där som eldades och levande ljus! ”Det gick tillbaka på en äldre tradition, det blev inte riktigt jul om man inte gjorde så” menade far

Jag skulle gärna göra en tidsresa, ”komma inom” och fira jul hos mina förfäder! Men att själv arrangera allt detta i traditionens tecken?
Enkelt och okomplicerat?.. Näähh.

Man vill gärna se sig som traditionsbärare men…
Man ska komma ihåg att dom var fler förr som fixade julen! Det fanns pigor och drängar. Det var ett lagarbete.

Nu är det bara jag. Husse här är inte särskilt road av  varken hushållsarbete eller pyssel  och tycker att man tar julen som den kommer.
Alla grannar på julbesök vill han definitivt inte ha och försäkrar han mig.
Visst blir det jul på riktigt även utan halm på parkettgolvet!

God jul på er som läser!

5 responses to “Det blir jul även utan halm på parkettgolvet!

  1. God Jul till er också! Håller med husse som tycker att julen inte fordrar halm på vardagsrumsgolvet. Inte ens dammråttor passar på julafton – bara mysiga katter och en snäll vovve😀

  2. Det var ett fint julkort du fick av din pappa en skön kontrast
    till alla röda tomtar.Hoppas att ni fick en fin julafton utan halmen!
    God förtsättning på julen!

  3. Vi skulle nog inte längre klara av den tidens standard, tror jag.
    Fast maten var nog godare då, få konstigheter, bara ärlig mat.

    God jul Catdogs !

  4. Marie-Louise "Ebbas matte"

    Ingen halm på golvet här heller!
    Men jul ändå🙂
    God Jul!

  5. Hej! Tänkte bara tipsa om en grupp på Facebook som jag nyss startat. Tanken är att alla som har eller vill ha en italienare ska kunna prata om just det i gruppen! Dela med sig av massa bilder och ”träffa” andra som älskar samma ras.

    Jag skapade gruppen för jag har saknat att kunna prata med ”likasinnade”. För det är såklart kul att prata med andra som har vinthundar, men tänker att det är ännu mer roligt att rikta in sig på just italiensk vinthund. Då ser man att man inte är en ensam italienar-nörd😀

    Skrev säkert alldeles flummigt nu, skyller på att jag är trött! Här är länken:
    http://m.facebook.com/?_rdr#!/groups/124752741022808?ref=bookmark&%24MURI__user=0

Kommentera

