Väta och slask är jobbigt för oss hundägare!

SAM_5169

SAM_5170

Så blev det regn och slask igen.
Vårvädret med sol och fågelsång varade bara en endaste dag.
Men tack för den dagen!

Den våta hösten och nu blöta vintern är påfrestande för oss hundägare.
Hurdant väder det än är, så måste vi ju ut och rasta våra hundar, och efter varje promenad måste hundarna tvättas. Det kvittar om man går på asfalt eller grus stänker gör det i vilket fall som.

Värst torde det vara för dom som har hundar med korta ben.
Jag har sett hur det dryper om magen på dom, men inte ens vinthundar med sina långa ben går torra nu i vätan.

Man kan ju ta på hunden skyddskläder helt enkelt välja ifall man vill tvätta hund eller kläder, men tvätta måste man.

Jag brukar gå direkt till källaren efter en promenad.
Där finns golvbrunn och duschslang med varmt vatten, så jag spolar av hundarna där och torkar dom med microdukar och först därefter går vi upp i huset. Det fungerar faktiskt bra och man slipper dra in smutsen.
För drar in smuts gör ju Kalle så bra!

Kommer in via köksingången och spatserar med svansen i vädret tvärs igenom köket på smutsiga tassar och lämnar tassavtryck hela vägen på sin väg mot favoritsoffan. Om jag ropar på honom och säger till  så vänder han bara om och gör likadana spår tillbaka! Sedan ”bockhoppar” han kärleksfullt när han är framme hos mig, spinner och kniper med ögonen.
Inte kan man bli arg på Kalle!

Det känns som att det har varit vått ett helt år nu!
Minns att det var en våt vår, som övergick i en regnig sommar och att hösten var så våt att man knappt fick upp löven.

Hela tiden har man förlitat sig på årsmedelnederbörden och tänkt att.
Eftersom det var en så blöt vår så borde det bli en torr sommar.
Men det blev en våt sommar så då blir det givetvis en torr höst.
Eftersom hösten var så våt, måste det betyda att vi inte får någon snö
och att det blir en torr vinter!
Men nu?

2 responses to “Väta och slask är jobbigt för oss hundägare!

  1. Senaste året har varit hemskt vad gäller blötan!
    Om man som jag dessutom har en del led/muskelbesvär så är man inte glad kan jag tala om… Fukten ger värre ont och då ska man dessutom tampas med skitiga hundar o golv… Mycket mutter blir det!🙂 (Vinter bättre, för med snö o några minus blir det torrt i luften. Gillas både av mig och gammelgubben J)
    Vad gäller tasspår minns jag min första tid som kattägare… Simon var en del på uteplats som kattvalp. Matte kunde för sitt liv inte förstå det svarta streck som blev från dörren in via rum i köket… För att inte tala om alla små svarta prickar på spis, köksbord, bänkar mm – till jag insåg att det var små pyttiga trampdynespår🙂
    Hade faktiskt aldrig kunnat tänka mig att en katt kan smutsa ner så!

    • Hörde att det ska komma snö i helgen!
      Då blir du glad, och våra hundar🙂
      Men trist för Kalle här, som lever upp i plusgrader.
      Regn bekommer honom inte, han har en superpäls!
      För mig är snö bara regn i bunden form😦
      Jag vill att det ska bli torrt.

Kommentera

