Roliga tyger till hundkläder och annat

Egentligen skulle jag bara ha lite tråd.
Men så såg jag DET tyget, och DET, och DET, och….

SAM_5478

SAM_5479

SAM_5538

Det är bra att gå i tygaffärer.
Det är bra för den kreativa ådran, bra för huvudet.
Genast då man ser vackra eller roliga tyger ser man också bilder av vad man skulle kunna skapa av tygerna för sin inre syn.

Jag kunde såklart inte tygla mig i tygaffären, naturligtvis köpte jag lite tyg!
Tyg att foga till de jag redan har. Tyg som tidigare väckt min kreativa ådra,
men som jag ännu inte hunnit sätta saxen i!
Kanske är sömmnad allra roligast i detta skede? Ett tyg som köpts för ett ändamål kan faktiskt bli något helt annat, så länge man inte har klippt i det.

De mjuka ulltygerna tex. har jag planerat att sy hundkläder av.
Fast det är inte otänkbart att jag syr något till mig själv också, ifall det blir tyg över. Tyget med motiv som påminner om hällristningar är jag rätt förtjust i!

SAM_5592

SAM_5480

De tyger som ska bli till plagg åt Siri, måste vara mjuka och sköna.
De får absolut inte klia! Siri vill inte bära stickade plagg just för att de ofta kliar.
Dessutom tappar stickade plagg lätt formen och blir sladdriga.

Tyget måste också vara av god kvalité och tåla många tvättar.

En hund smutsar ju precis som barn ner sina plagg. En så blöt höst som nu i år gör slut på mycket kläder.  Våta vägbanor gör att det sprätter upp smuts på kläderna när hunden går eller springer.

Är man dessutom ”mushund” som Siri så trycker man in sig överallt där det går och försöker trycka sig in där det egentligen inte ska gå!
Hon som är så fin och elegant annars och håller sig själv ren och fin. Blir som förbytt när hon får vittring på möss! Då skyr hon inga medel, då söker hon i bilars hjulhus och i rishögar som ska brännas. Eller tar sig in i en gammal jordkällare och bökar runt.
Vilka material ska de kläder vara i som ska tåla sådant?

Nu ska jag i allafall sy vidare på husbilsklädseln, det kommer att ta sin tid!
Jag har räknat ut att jag behöver sy 36 knapphål!
Så då hinner det kanske bli vår innan jag är klar.
Förhoppningsvis en varm torr och solig vår och då behövs ju inga hundkläder.
Så sparar jag tygen oklippta ett tag till..

9 responses to “Roliga tyger till hundkläder och annat

  1. Både vovvarna och katt-tyget är ju helt fantastiska!
    Jag har ju köpstopp, men såg genast dynor till köket eller så framför mig:)
    Grattis till de fynden!

  2. Du har inte funderat på resår?typ bilklädsel som man trär på.
    36 knapphål låter som en mardröm!

    • Jo! Resår vore ju det absolut enklaste och bästa!
      Men tyvärr oförenligt med en Aghanhund, som vrider
      sig både medurs och moturs innan hon lägger sig.
      Hon ”skruvar” upp en sådan klädsel, tyvärr!

  3. Hej, tack för att du skrev i min blogg. visst är brickorna fina. De är gjorda av en svensk konstnär originella original,Jag tyckte mycket om dina tyger med kattmotiv. Tyget påminner om det jag har på en kattbädd som är gjord av en dansk sömmerska. Hon säljer på kattutställningar bäddar och burskynken .
    Lena

  4. vilket slags tyg kan man använda till att sy hundkläder ?

  5. Hej! Vilket snyggt tyg!! Vart har du köpt det? Eller har du gjort/tryckt det själv?

    • Jag brukar åka till tygriket i Marks kommun och frossa i tyger.
      Där finns allt du kan tänka dig och lite till!!
      Just de tygerna kommer från Kinna, där finns två tygaffärer
      helt nära varandra, vill minnas att båda hade det tyget i sitt sortiment!

Kommentera

