Det oengagerade standardrådet ”Åk till Veterinär!”

SAM_5596En glad Italiensk vinthund i snö!

SAM_5594Superglad Afghanhund i snö!

SAM_5605Två glada vinthundar på språng i snö!

Hundar är nog de mest levnadsglada varelser som finns!

Jag brukar inte lägga mig i sånt som inte angår mig, vet att det bara väcker ilska.
Men ibland så. Nu gjorde jag ändå det..i djuraffären.

Plötsligt blev det ett fasans liv i butiken, skrik, svordomar och en hund som tjöt!
En av kunderna hade trampat i….Ja ni vet.
Det bara fanns en hund i butiken för tillfället och “högen” var rykande färsk, så där fanns  inget tvivel om vem som var den skyldige.
Han fick nu sina “fiskar varma” på ett som jag tycker onödigt brutalt sätt.
Då kom det lite kiss också…

Personalen städade raskt undan ”olyckorna” och så var den saken ur världen. Det tyckte hunden också. Såg hur han lite prövande försökte vifta på svansen. Det skulle han nu inte ha gjort, för nu fick hans matte nog.
DU SKA SKÄMMAS! skrek hon och ryckte och slet i kopplet.
Då åkte svansen in mellan benen igen och hunden såg så
olycklig ut som bara en hund kan göra.

Jag var egentligen klar men stod och tittade på fiskarna vid akvarierna
eftersom personalen var upptagen med hundkunden. De diskuterade nu kring detta detta med rumsrenhet. Jag hörde matten säga ”-han blir aldrig riktigt rumsren, kommer ständigt med överraskningar” .

Hörde så standard rådet hon fick till svar.

”-Men åk till veterinär”
-Han har varit hos veterinär och han är fullt frisk, upplyste matten.
”-Men ta honom till veterinär igen, nåt fel måste det ju vara!”

Inte undra på att nya flotta veterinärkliniker växer fram som svampar ur jorden, det finns lättförtjänta pengar att tjäna på ängsliga hundägare! Jag retar mig på den här till intet förpliktande lite fega och faktiskt exkluderande standard rådet. ”men åk till veterinär” så fort någon berättar om ett hundproblem.
Istället för engagemang och goda råd, deklarerar man ett slags avståndstagande med konstaterandet att det måste röra sig om sjukdom.

Då sa matten att det snarare är fel i huvudet på honom,” i hans lilla hjärna!” och att hon nu var så less på detta att han aldrig kan bli rumsren så att nästa veterinärbesök blir det sista, det blir nål i nacken!

Då lade jag mig i.
-Det är nog inget fel på hunden sade jag, något är galet i er relation bara.

– ”Och vad vet DU om vår relation? Vet du överhuvudtaget något om hundar?
håll dig till dina jävla akvariefiskar!” fick jag till svar.

Tagga ner, för hans skull! bad jag och pekade på hunden som nu visade tecken på en tilltagande oro. Det kan komma mera annars!
Jag lämnade butiken med en massa negativ energi i ryggen.
Så går det när man lägger sig i. Men det gör inte mig något, jag kan ta det.

Men det kan inte hennes hund!
Den lider för den förstår inte vad den gör för fel?  Bara att det blir väldigt fel när han gör de mest naturliga saker.
Då blir han rädd, så rädd att han tappar kontrollen över sin blåsa.

Hundar vill  göra rätt och känna sig duktiga och viktiga. Det är extremt viktigt för hundar! Alla hundar kan bli rumsrena! Men de måste få känna sig trygga först. En stressad otrygg hund kan göra inne oavsett ålder.

Det behövs så lite för att en hund ska bli glad!
Oftast räcker det med en blick eller en glad huvudrörelse bara, så börjar svansen vifta glatt. Hundar är nog de mest levnadsglada varelser som finns!
Därför gör det så ont att se en ledsen hund..

12 responses to “Det oengagerade standardrådet ”Åk till Veterinär!”

  1. Jag sitter här och nästan skakar…!
    DEN MÄNNISKAN SKA INTE HA HUND ÖVERHUVUDTAGET!!!
    Stackars jycke! Hur ska den någonsin kunna bli rumsren med den ägaren?
    Vore hemskt om den avlivades bara för det, men faktiskt kan jag tänka att det vore bättre för hunden (om hon nu inte kan vara klok nog att omplacera).
    Jag håller helt med dig om detta med ”åk till veterinär”! Det plus det att det är ”fel i huvudet” på hunden används numer SÅ ofta! Och jag tror att i 90-95% av fallen handlar det om ägare som bara totalvägrar att se SIN del i problemet utan vill lägga allt på hunden. Det är ju den nya tidens melodi det – att vara så stursk och så självsäker att man aldrig kan göra fel själv…
    Mitt arbete med Assar har ihop med allt annat, allt funderande över hur jag ska kunna hjälpa honom, inneburit att jag har fått ta en allvarlig titt på mig själv och hur jag uppför mig mot hunden/hundarna.
    Bl.a. är jag ganska ”känd” för kort stubin… (Vilket denna kvinna förmodligen hade fått erfara…) Med A har jag fått lära mig räkna till både 10 och 20 och 100…
    Ursäkta längden, men detta gör mig smått vansinnig!
    Kram!

    • Eva, det är sant att förmodligen i 90-95% skulle en
      ”en allvarlig titt” på sig själv vara räddningen!
      Jag tror också att om man tänkte på saken ur HUNDENS
      perspektiv skulle man lättare inse vad man gör för fel och veta
      hur man ska gå vidare.
      En gång löste vi ett problem just så.
      Jag fick ”låtsas” vara hund och husse försökte få mig att förstå
      vad han vill. Behöver jag säga att vi höll på att skratta ihjäl oss
      då jag vimsade omkring glad och okoncentrerad, medans husse
      försökte tala mig tillrätta.😆
      Det var både roligt och belysande!

  2. Marie-Louise "Ebbas matte"

    Att jag känner igen ” Åk till veterinär”!
    När Ebba var valp bajsade hon i sin bädd på natten.Alla sa att
    hon inte var normal.Hundar bajsar inte i eget bo sök veterinär!
    Det rådet gav mig bara mer ångest och världens veterinärräkningar.
    Fattade sen att det inte är så unikt. Det vore bra om folk kunde va
    ärliga!Sen jag lät henne ligga hos mig i sängen slutade hon bajsa
    på nätterna.Om nån hade sagt det till mig då, att det inte är något
    fel på Ebba hon behöver trygghet sen löser det sig. Då hade jag
    blivit glad!
    Det var bra att du sa ifrån hon kanske tänker efter en gång till.
    Hoppas det!

  3. Stackars hund dödsdömd av sin egen matte.
    Det värsta är att han antagligen dyrkar henne.

  4. HAHAHAHA!!!
    Veckans härligaste skratt när jag läste ditt svar!
    Det är ju så rätt det att försöka se det ur hundens perspektiv. Och att ffa inte förmänskliga, som t.ex. den människa jag talade med för ett bra tag sedan som sa’ ”Ja men det är klart att han (hunden) måste förstå det! Det gör ju minsta unge!” Men nu var det ju en hund vi talade om…

  5. Men vad har tanten för alternativ, om hon nu är så less på jycken?
    Annonsera ut hunden som icke rumsren, men billig, lockar fram smålänningar av samma kaliber, med samma utgång.

    • Jag förstår inte alls den negativa inställningen till
      omplacering, framför allt inte hos hundägare!
      Hellre tar de livet av hunden än omplacerar den,
      av omtanke om HUNDEN hävdar de!!
      Jag anser att de avslöjar de har en ganska låg tanke
      om sina medmänniskors förmåga att ta hand om djur.
      Samtidigt också en grotesk överskattning av sig själva!

  6. Du är nog “lite idealist”. Tyvärr är inte människor så ädla med glasklar logik.
    De är snarare besvärliga och egoistiska, plus småsinta, men framför allt ologiska.
    Säljer du en hund, eller något annat begagnat till reducerat pris, så vill du kanske inte veta av det något mer. När det gäller levande varelser, förväntas du vara liksom jätte intresserad av hur det går i fortsättningen, vilket du inte är, eftersom du hade avlivning som alternativ.

  7. OK, jag förstår ditt resonemang och håller med.
    Omplacering är inget lätt sätt att ”bli av med” hunden.
    Men är alternativet det?
    Om jag är idealist vet jag inte, men det jag tycker är så
    beklämmande är att ett djurs liv är så lite värt.
    Att det så lätt kan ändas.

  8. Vilken VIDRIG människa. Skulle få lusten att rycka kopplet ur handen på henne och ta med mig hunden. VARFÖR skaffar man hund om man inte kan ta olyckor som en bajs inomhus? Borde va en självklarhet!

Kommentera

