Fiskbullar ÄR kattmat!

SAM_5243

SAM_5244

Ibland köper jag en burk fiskbullar.
Jag älskar fisk men fiskbullar har jag svårt för.
Det är framför allt den svampiga konsistensen jag inte gillar!
Ändå köper jag olika fabrikat då och då och testar ifall jag har ändrat mig.
Det har jag inte!
Katterna blir jätteglada över det, för de ÄLSKAR fiskbullar på burk!
Lika gott vare sig de är i räksås, dillsås eller som nu senast laxbollar i thaisås.

Jag vet att det finns människor som inte tror att katter kan äta “människomat”.
En gång då en god vän (han är en sann kattvän) var hos oss på kräftfiske
så grillade vi korv som vi sedan inte hann äta, eftersom vi hade fullt upp med kräftburarna.(det blev en rekordfångst den natten)

Synd på korvarna, menade han.
Äsch, det äter katterna upp, sa jag.
Katterna?? Men katter kan väl inte äta korv menade han.

Nu var det som om allt bara stannade, seriöst….menar du allvar?
Var den lika ömsesidiga frågan.

Han, en duktig journalist som besökt fodertillverkare och gjort specialreportage om katter och kattmat hade aldrig bjudit sina katter på människomat!!

Jag ropade på katterna som fanns ikring oss. De var naturligtvis med vid kräftfisket, lika intresserade som kräftorna av ”betet” till burarna.
Jag tog korvarna från grillen och lade dom på ett fat och serverade korvarna åt katterna. Katterna åt upp korvarna.

Tänk att vi som talat om ALLT. (trodde vi!)
Aldrig hade talat om vad våra katter äter!

Katter äter inte vad som helst!
På något vis vet dom vad som är “kattmat”.
Somligt bryr dom sig inte ens om att smaka på.
Det är bara siamesen som smakar på allt möjligt.
Starkt kryddad mat till exempel både gillar och tål han.
Men han är speciell!

Men Fiskbullar ÄR kattmat, det är alla katterna överens om.
Hundarna är lika säkra på att fiskbullar är hundmat.
Och jag, jag är lika säker på att fiskbullar inte är mat för mig.
Men jag köper det ändå!
För deras skull.

5 responses to “Fiskbullar ÄR kattmat!

  1. Gjordes STOOOOORA ögon i fåtöljem här… Skulle fiskbullar inte vara kattmat???
    Eller julskinka. Eller kyckling. Eller wienerbröd. Eller Risifrutti. Eller falukorv. Eller…..
    Men siameser lär ju vara speciella med mat, som du skirver.
    Jag har förmodligen berättat om minas ”kvinnliga” släktingar som tokälskade ärtsoppa…

  2. Lussebullar med mandelmassa i, samt pepparkakor är något vår siamesblandis totalälskar!
    Nu är han inte renrasig utan en ”tjuvparning” mellan en huskatt och en siames, mest troligt. men kul att de har så egen smak😀

  3. Allt på burk gillas! fiskbullar har vi inte testat men ravioli, kokosmjölk
    och vita bönor i tomatsås är smaskens!
    Läckra bilder man blir riktigt sugen att testa laxbollar!

  4. Fiskbullar är ju hemska, en gång fick jag wokade fiskbullar, det gjorde dem inte godare

  5. Hmm, man skulle kunna tro att kvinnor kan trolla med knäna, det är väl ingen konst att
    göra delikatesser av fiskbullar! Felet med fiskbullarna är att de ser så trista ut och är billiga samt nyttiga. Men allt går att fixa. Nästa gång ni gör munkar i en fritös, så pröva att fritera
    fiskbullar som ni har rullat i skorpmjöl som ni haft vitpeppar och salt i. Oj, vad läckra de blir. Gamla sanningar, ju mer fett, ju godare blir det!

Kommentera

