Se mig, hör mig, rör mig!!

Bruno 002

Det är Siamesen i ett nötskal.
Han VET att vi älskar honom.Ändå vill han varje dag, om inte varje stund få det bekräftat. Han är liksom lite Amerikansk på det viset.
Det är OK, för han bekräftar tillbaka.

Om man inte har gott om tid.
Inte tycker om att alltid ha en klängande katt någonstans på kroppen.
Inte vill ha ett pälsdjur i sängen. Eller inte alltid har en hand full av smek tillhands när en liten mager högljudd krake kräver det.
Då ska men inte ha Siames.

För det är synd om siameser som ingen har tid för,  MYCKET tid.
Det är mera synd om siameser som är utlämnade åt sig själva än andra katter i motsvarande situation, för de har ett betydligt större behov av fysisk närhet än andra katter och de kräver det…Högljutt!

Jag vet många siameser som har det precis så som en siames vill ha det.
Dom är hemmets härskare och har en husse och matte som är deras slavar.
Men jag har också träffat många som det varit mycket synd om.

Det började för länge sedan då jag mötte Suzano.
Suzano var en avelshanne. Så otroligt vacker att det blev hans förbannelse. Okastrerad för att kunna föra sina vackra gener vidare kunde han inte leva i möblerade rum. Siameser har stark könsdrift och det i kombination med starka röstresurser gör det mycket svårt att hålla sig med en avelshanne.

Hela sitt liv hade han därför tillbringat i en liten bur. Han var självklart märkt av detta. Som ett oroligt lejon travade han fram och tillbaka i sin bur i ett slags fastlåst mönster. Vi var egentligen där för att köpa hans avkomma..
Men bad att få köpa Suzano för att kastrera honom och ge honom ett värdigt liv. Men han var FÖR värdefull för att säljas!

Mitt hjärta blödde för honom och jag glömmer honom aldrig.
Jag bestämde mig där och då, för att alltid hålla dörren öppen för siameser som har det svårt. Så har det också blivit, och då och då hör någon som vet att jag älskar siameser av sig.

En gång gällde det en bortglömd och förvildad siames som blivit kvar och försökt överleva i stallet sedan matte dött. Hästarna var sålda och stallet utkylt och tomt, så när som på den lilla siamesen. Dödsboet hade hittat stamtavlan bland kvarlåtenskapen och kommit på att det finns ett värde (ekonomiskt alltså) i siameser. Sett honom i stallet och beslutat sig för att sälja honom.

Det var bara det att han inte litade på någon längre och ville inte låta sig tas fast.
Jag köpte honom såklart, tog med hans lilla sovplats från stallet en liten trasig plastlåda med en gammal halsduk i (mattes?)
Den var full av hans hår och luktade lagård.

Sedan åkte vi hem.

Siameser är kloka och vet när man vill dom väl. Det går att bryta barriärer.
Det är fint att komma innanför skalet på ett djur och vinna dess tillgivenhet.
Man får en alldeles speciell relation med djur som haft det svårt.
Men det ställer också stora krav på en att aldrig svika det förtroende man lyckats vinna.

Djur som man själv fött upp tar allting för givet.
Alla älskar mig och vill mig väl. Här är jag född och här är mitt hem.
Det finns inte på kartan att någon skulle vara ond eller överge dom.
Men dom som blivit svikna av människor tidigare. Dom vet.

17 responses to “Se mig, hör mig, rör mig!!

  1. Här blev det tårögt, av båda dem du berättar om. J-A människor o deras pengaintresse!!!
    Här hoppas jag att de vet hur älskade de är. Simon kommer ofta en stund var dag och bara SKA sitta i knä. Men numer ofta ganska tyst, vilket jag hoppas beror på att han vet han inte måste tjata – matte tar sig tid. Och så somnar han gärna på min arm igen, som när han var ”valp”. (Han blir 10 i juni och har börjat bli alldeles ljusprickig i ansiktet! Ser ganska kul ut.)
    Petrus å sin sida surrar runt och kräver ALL uppmärksamhet NUUUUU på typiskt siamesiskt vis.
    Underbara katter är det!
    ”Fast vi ÄR inte katter!!! Vi är SIAMESER!!!” hojtas från fönsterbrädan…

    • Jag har gissat att Simon och Petrus är kring 10 år!
      Inte för att de ser gamla ut! Absolut INTE!!!
      Men de är ju väldigt lika Bruno, lika mörka.
      Bruno är ”millenniekatt”.

  2. Som föregående talare så måste jag erkänna att ögonen tårades.
    Det finns alldeles för många djur av olika slag ute i världen som anses för fina för att få leva ett värdigt liv. Fruktansvärt!

    Fastnade lite på ditt kattträd, är det ett egengjort? Såg spännande ut!

    • Ja, katt trädet har vi gjort själva!
      Katterna gillar det, de vässar sina klor där och måste
      klättra för att komma upp i det. Sedan kan de ligga där
      och ha koll över köksentrén och fågelbordet!

  3. Du har stort hjärta Catdogs!
    Själv har jag kommit underfund med att Siames är ingen katt för mig. Faktum är att jag undrar hur den har överlevt som ras så här länge. Men du har rätt i att har man djur, hundar eller katter, så bör man känna till rasernas egenskaper och försöka erbjuda dem så goda levnadsvillkor som möjligt. Det finns numera många “designade raser” som väcker många frågeställningar om människans avsikt med djuren, speciellt i USA.

  4. Marie-Louise "Ebbas matte"

    När jag läste om den lilla trasiga plastlådan med
    mattes halsduk i. Då brast det!
    Du skriver så fint om siameser.

  5. Simon hämtades samma dag som Anna Lindh knivhöggs… Är född 13 juni 2003. Petrus är född 15 januari 2005, lite lustigt för den hund som måste avlivas 14 febr 2005 var född 15 januari.
    Börjar bli äldre mina ”gubbar”… Och då hade jag råd med raskatt… Siames är verkligen ”min” katt så jag hoppas det kan bli fler. Helt underbara är de!
    (Har tänkt mycket på stackaren i stallet… Det måste vara bra typiskt siamesiskt att han hade mattes halsduk. Lille gubben! Den ville jag krama!)

    • Hej Eva!
      Jodå det kom fram, Tack!
      Jag är också glad att du hittade min blogg,
      så hittade jag ju din!🙂
      Med djuren ska man som du gör, fatta sina egna beslut
      och lita till sin egen magkänsla och sunda förnuft.
      Tänk vilken tur att Simon fick leva och inte blev avlivad!
      Det brukar lösa sig med djuren,
      även om ”början” blir svår!

  6. Im glad I found your blog!
    I really love this blog and the inspiration, it gives to me.
    Each photo is different and unigue!

  7. Jag måste erkänna att jag är förtjust i dina interiör bilder som skymtar här och där i din blogg.
    Det är lite sekelskiftes och bonderustik i en angenäm kombination med dina djur.
    Jag blev lite undrande över katternas klösträd där du vävt en liggplats av rep.
    Vad är det för typ av träd?

  8. Jag älskar också siameser men eftersom jag har förlorat båda mina siameser vid så tidig ålder som 5 år är jag rädd att skaffa fler. Jag misstänker att det har med avel att göra och jag läser stamtavlor och jag har även pratat med en uppfödare som sa att de inte blir äldre. Det tycker jag är märkligt och jag vet att det inte stämmer ni har ju en som är över 10 år. Alice mamma lever och är snart 9 år. Var kommer er Bruno ifrån?
    Siameserna är känsliga men nog borde de kunna bli äldre än 5 år. Det är så oerhört sorgligt. Jag har en ragdoll som är 13 år och hon har varit frisk hela sitt liv.

    • Åh Lena, så sorgligt att dina siameser gick bort så tidigt.
      Jag tror att du har haft en väldig otur.
      Du ska inte vara rädd att skaffa siames igen!
      Det är rena rama struntpratet att siameser inte skulle bli
      äldre än 5 år. Jag skulle vilja ge dig samma råd som jag gav
      angående Italiensk Vinthund. Kolla inavelsgraden!
      Det är en stor bov i sammanhanget!
      När jag senast var på kattutställning, såg jag några siameser
      med ganska oroande utseende.
      Mycket, mycket, mager kropp, väldigt små och smala huvuden med enorma öron.
      Charmiga?..Ja visst! Men hur pass sund den typen blir,
      vågar åtminstone inte jag sia om!
      Bruno kommer från Skåne Ju-Pee-Do, hans far från Yatzee´s och hans mamma Novarita.
      Bruno är född år 2000.

  9. SV
    Mina kommer från Jamborees, uppf ElseMarie Zolnir som numer bor i Väderstad. Hon har ju mest haft honor och ålder kan ju variera med kön t.ex. men jag minns att hon sagt att hennes damer blivit som minst 12 (om ingen akut sjukdom inträtt, det kan ju alltid hända. Min första amris blev inte ens 4 pga akut leukemi…)
    Finns hemsida, bara att kika:)

  10. Reblogga detta på Catdogs och kommenterade:

    Rebloggar nu detta inlägg där ni som är intresserade kan läsa mer om bla. stallsiamesen och om hur Siameser trots allt kan fås att återkoppla till sitt siamessinne!

Kommentera

