Var folk smalare förr?

SAM_6510Vintage pärlhalsband och örhängen

Nästa helg måste jag försöka göra mig riktigt, riktigt fin!
Jag har bestämt mig för min fina vintage dräkt. Den är i en stil som Jacqueline Kennedy kanske skulle ha gillat! Otroligt välsydd, handsydd i Paris och den har riktigt sidenfoder. Passar till detta gör ovanstående pärlhalsband och örhängen.

SAM_6508

Man blir lite fundersam över hur smala folk måste ha varit förr!
För det står storlek 42 i dräkten, men det är nog säkrast att man inte är
större än 36 eller max 38 om den ska passa!

SAM_6504

Jag sparade en del av min mammas kläder, både gamla och även nyare efter att hon gått bort! En del av hennes kläder gick jag omkring i, då jag saknade henne som mest. Lade märke till att i de äldre kläderna stod som regel en större
storlek än i de nyare, trots att de gamla var mindre än de nyare!

Jag tänker sätta upp håret i en knut eller svinrygg,
ta på mig mitt vintage pärlhalsband och örhängen.
Så långt är allt väl.

Men sedan var det det här med skorna!
High heels har jag inga, sådana bara vinglar jag i..
Ett par av mina gamla sommarskor som jag inte använt på åratal skulle passa perfekt, om det åtminstone vore vår nu. Men det är det ju inte denna iskalla april. Det får bli kängor och sommarskorna i påse!

SAM_6520

Dammar av en tjusig gammal svart vinterkappa, som jag heller inte längre använder då vi har så många pälsdjur. (pälsdjur+svart=ingen bra kombo)

Kappan är i storlek 36 medans den betydligt äldre dräkten är strl.42.
Båda passar.Det säger väl en del, apropå klädstorlekar!

SAM_6515

SAM_6514

Vinterkappa på utsidan och vår/sommardräkt på insidan.
Det speglar årstiden ganska bra, tycker jag..
Om det är mode vet jag inte och bryr mig inte heller.
Bara jag tycker att det är snyggt, så är det bra.

Men kanske hinner det bli vår till nästa helg?
Så att man slipper vinterkappa och kängor.
Hoppas det!

3 responses to “Var folk smalare förr?

  1. Det var en stilig dräkt! Jag tror inte att storlekarna ändrats.
    Men du vet att kläderna satt tajtare förr.42 satt som ett korvskinn på
    en 42a.Det skulle va så och många bar korsett på den tiden.
    Din 42 sitter kanske lite löst? (eg. för stor)
    En 36a kan mycket väl ha en 42 om den är av modell ålskinn.
    Värmen kommer nästa vecka, du slipper kängor och vinterkappa🙂

    • Japp värmen är här +16 just nu!
      Du kanske har rätt ang. storlekarna. Dräkten sitter INTE
      som ett korvskinn, det skulle jag inte stå ut med!!
      Fult och olidligt obekvämt!!

  2. Hej hej! Kan det kanske bero på att det är en fransk klänning?
    De har inte samma måttsystem!

Kommentera

