Kalle tappar päls igen…

dean 011

Det kom ett mail apropå mitt inlägg om Kalles nakna lår.
I Dalarna finns en matte med en katt som har liknande problem som Kalle. Pälsbortfall på mage och lår 1-2 ggr om året, sedan växer det ut igen bara för att efter ett tag åter lossna. I likhet med Kalle, så är den katten frisk i övrigt.

Då katten i Dalarna togs till veterinär visade det sig att orsaken till pälsbekymren fanns där bak. Där fanns små upphöjningar kring analen som behövde ”tömmas”. Efter detta växte pälsen ut igen och matte som nu lärt sig
”greppen” kan förekomma pälsbortfallet genom att ”tömma” själv.

Jag blev mycket glad över detta mail.
Det låter som en fullt tänkbar orsak och lösningen är ju enkel.
Det värsta är ju alltid oron och ovissheten om vad som är orsaken
bakom pälsbortfall även om katten i övrigt är frisk.

Försökte genast förmå Kalle att låta mig studera baken och se ifall
där fanns några bulor eller upphöjningar.

Det gick inte så bra, Kalle ”konstrade” och hade sig!

SAM_6692

Lite fick jag titta!
Men han har så grymt mycket hår just där så man såg just ingenting.

SAM_6693

Igår tog vi fram ett stort förstoringsglas och husse höll fram en
skinkbit. Då med skinkbiten framför nosen stod Kalle gärna på
frambenen och lät mig studera baken med förstoringsglas.
Men Nej, där fanns ingenting! Jag kände också med fingret
men kunde inte känna någon upphöjning eller liknande.

SAM_6688

Jag utesluter inte för den skull att det ändå kan röra sig om detta!
En veterinär skulle kanske kunna hitta det jag inte fann.
Men jag drar mig för att ta Kalle till veterinären av flera orsaker.
Dels blir han mycket orolig av bilåkande och vansinnigt stressad hos
veterinären, han vill bara fly. Han är en sådan piece of nature Kalle.
Dels är det ju så att pälsen alltid växer ut igen så småningom.

Jag fick tidigare ett råd att ge Kalle B-vitamin gärna i form av
öljäst. Han har nu fått det dagligen sedan i höstas och inte tappat
päls på låren. Men nu ser jag att det börjar tunnas igen.
Han är alls inte kal som tidigare så vi fortsätter med B-vitamin.
Men det är nu i detta skede man skulle kunna ”klämma” där bak
och förhindra ytterligare pälsbortfall!
Dvs. om man kan greppen och vet hur och var man ska klämma.

Mailet från Dalarna gjorde mig så glad för att det finns människor
som bryr sig och gör sig besvär med att skriva och berätta!

Ni som har samma problem, kolla ifall ni kan upptäcka något därbak!
Eller ta upp det med veterinären. Alltid skönt att hitta en naturlig förklaring.
Och så kan ju veterinären visa er ”greppen”!!

5 responses to “Kalle tappar päls igen…

  1. Herrarna här hälsar ”HEJA KALLE!!! Mattar ska inte vara i baken och rota!”
    Matten här påminner åtminstone Simon om när han fick ett mysko sår som vi pysslade med några dagar… (Han var supersnäll!)
    Skönt om du kanske kommit på en orsak! Och att jästen verkar hjälpa lite. Se’n måste jag erkänna att jag tycker att det är ganska självklart att föra vidare tips, insikter och erfarenheter om man tror att man kanske kan bidra.
    PUSS till Kalle!

    • Ha ha ha😀 Kalle tackar för stödet!
      Jo men så är det, vi måste bidra med det vi kan.Tänk egentligen vilken erfarenhets och kunskapsbank det finns därute hos hussar och mattar, förmodligen svaret på allt!

  2. Att tömma analsäckar kan vara lite klurigt. Har bara erfarenhet av hundar och där är säckarna bra mycket större än hos katter. Måste vara ett gissel att känna eller se något hos en katt. Men helt klart en enkel lösning om det nu är det som är problemet, symptomen borde väl just vara det att dom tvättar sig lite extra som kan leda till pälsavfall. Hundar drar ju rumpan i backen, kanske katter gör likadant? Röd och ömmande stjärt😉

  3. Nej, jag har aldrig sett att katter skulle göra som hundar,
    dra rumpan i backen! Kattrumpan verkar också vara något väldigt privat! Endast med lock och pock får man titta.
    Men inget rött eller ömmande. Bara en rosa kattrumpa ser jag!🙂

  4. Vill bara tala om att det är en klar ”siamesisk övervikt” hos oss idag…

Kommentera

