Att resa bort då man har hund och katt

SAM_6782Jag tyckte mycket om att måla av honom! Abessiniernas ”tickade” päls är så vacker och hans var särskilt fin.

Om man lämnar någon hemma då man reser bort så vill man strax bara åka hem igen.Tankarna går ständigt till dom som inte är med.
Om man överhuvudtaget ska få någon ro måste man veta att allt är väl med dom som inte är med. Men det kan  man ju aldrig riktigt veta eller hur?

En gång skulle mina föräldrar vara kattvakter då vi var utomlands.
Vi hade på den tiden en Abessinierkatt som inte tyckte om att resa och det bestämdes att han skulle få vara hos mina föräldrar.
De visste att han absolut inte fick släppas ut. Men när mamma vädrade som hon alltid gör smet han ut. Sedan var han borta vilse i en främmande miljö.

lodis

När jag ringde hem sade mamma inte att han smitit ut, hon visste att våran semester då skulle vara förstörd. Först när vi kom hem berättade hon om paniken och ångesten de känt då de ropat och letat och letat.
Efter 2 dagar hade han lyckats navigera sig tillbaka till fönstret han smitit ut ifrån. Mamma berättade om den obeskrivliga lättnad de känt då de såg honom sitta där på fönsterblecket. Trött och hungrig men oskadd.

i tvättkorg

För några år sedan satt det en efterlysning på anslagstavlan i byn. En bild på en underbart vacker vinthund och en text som vädjade om upplysningar, ifall någon sett eller hört något. Där fanns en underton av panik och desperation i texten
som träffade rakt i hjärtat och vi kände genast att vi  MÅSTE UT OCH LETA!
Hunden hade försvunnit i ett skogsområde ca 10-15 km fågelvägen från oss.
I en fin skog med bra skogsvägar att låta vinthundar springa på.

Vi tog med oss extra halsband och koppel, lite Frolic och annat och for och vandrade kors och tvärs på vägarna där. Men vi såg aldrig ett spår av hunden.

Helt nyligen berättade en av byns hundägare om denna händelse. Den försvunna hundens ägare hade rest bort och lämnat sin hund i sina vänners vård.

Vännerna hade själva flera vinthundar så det kändes tryggt att lämna hunden där i deras vård. De gavs noggranna instruktioner om att aldrig, aldrig släppa hunden lös. Då deras vänner var till skogs med sina hundar brukade de låta
hundarna springa lösa, ett helt knippe Vinthundar!
( något som paret som berättade tycker är mycket otäckt eftersom de är rädda för vinthundarna och fruktar att de kan komma att skada deras lilla hund.)

De släppte också lös hunden de hade i sin vård så att den fick springa.
Men den sprang inte med de andra, den sprang bort.
Historien fick tyvärr inte ett lyckligt slut.
Hunden sprang ut på E-20 och hittades där påkörd, död.

Ni förstår varför vi har skaffat husbil och åker omkring som i ett slags Noaks ark!

11 responses to “Att resa bort då man har hund och katt

  1. Jag har haft det på känn att du är konstnär,nu vet jag!
    Fint inlägg också!

  2. Så duktig du är!
    Jag tycker så synd om din mamma så här i efterhand. Vilken ångest hon måtte levt med innan katten hittade tillbaka!
    Vad gäller hundvakterna som släppte en ”lånehund”… Är nog inte värt jag skriver något…

    • Vi tänker nog lika om hundvakterna, tror jag!👿
      Det var så fruktansvärt tragiskt att höra att det gick så
      illa för hunden.
      Min mamma var en så snäll person att det var omöjligt att bli arg på henne🙂 Hon var inte van vid katter och hade därför inte de reflexerna och linserna som vi kattmänniskor har.

  3. Var det jag gissade om din mor🙂
    Inte lätt då heller att ha lite ”is i magen” och förstå att han mycket väl kunde återvända. Inga kul dygn för henne.
    För egen del resonerar jag så att jag ALDRIG släpper någon annans hund. Inte ens lydnch. Penny (tollare). Ja, utom i rastgård då🙂

  4. Vi hade också en abessinier i tio år – åh, vad vi älskade honom. Han lämnades oss p.g.a. han blev helt blind. Med en hund i huset gick det inte för honom att klara sitt liv. Abessinier är en underbar ras!!!!

    • Instämmer! Fantastiskt kloka och vackra katter med ett underbart
      temperament.Tycks inte vara så många som upptäckt rasens
      kvaliteter. Det är inte ofta man träffar ”Abessiniermänniskor” !
      Högt älskad var han och fortfarande när jag tittar på bilder
      av honom, känner jag saknad.

  5. Jag har svårt att hitta hundvakt för det är så få som jag vågar
    lita på,därför blir det inte så ofta jag reser.
    Fast det går faktiskt att ta hunden med på buss tåg och även
    färjor,men det blir mycket förbokning och planering.
    Egen husbil vore det bästa!
    Jättefin kattmålning,ovanligt att det finns en ”själ” i djurmålningar.
    det syns att han var en snäll katt!

    • Jo men visst kan man resa kollektivt med hund
      (det är roligt också!) Dvs. om man bara har EN hund.
      Är dom flera och man dessutom har katter som ska med,
      så är husbil enda alternativet!
      Han var en mycket, mycket snäll katt, på målningen är han bara ca
      6 mån gammal men han var lika rar och snäll även som gamling!

  6. Håller med ovanstående talare. Det är svårt att hitta en hundvakt som man litar på. En gång smet Rasmus, det var inte hundvaktens fel utan elektrikern som som glömde stänga dörren. Rasmus var borta en halv dag. Vi sökte som vettvillingar och jag grät floder. Tills polisen fick tag på honom. Det slutade bra den gången, men jag vet inte hur jag skulle klarat av att fortsätta om något hänt honom utan mitt beskydd. Ibland kan det verkligen vara hemskt att vara hundägare, speciellt de gångerna då man inser hur fruktansvärt mycket dom faktiskt betyder för en!

    • Åh Lisa, jag förstår verkligen vilka hemska timmar
      det måste ha varit för dig då Rasmus var på rymmen!
      På något sätt är det också väldigt typiskt Afghan att de
      inte ger upp förrän Polisen ”haffar” dom! 😉

Kommentera

