Sy bilsele till hund och katt

SAM_6990
Afghanhundens sele fick bli röd med en rejäl pistolhake av den fina SÄKRA sorten

Skulle köpa bilselar till hundarna. Sådana som man kopplar till bilens säkerhetsbälten. Men de som fanns var både fula och dåliga!
Dels hade de stora plastspännen som säkert skulle kännas obekväma för
hunden att ligga på, och måtten stämde (som vanligt) inte så bra
på smala vinthundar.

MEN RIKTIGT ILLA VAR att pistolhakarna var av en sort som inte är säker!
Den typen av hake är tyvärr idag den absolut vanligast förekommande  i hundkoppel.

De går lätt sönder, särskilt då de utsätts för lite belastning eller ett kraftigt ryck. Alltså, absolut inte lämplig att ingå i en säkerhetsutrustning i bil.

Så nu har jag sytt en röd sele till Sofie och en rosa till Siri.
De kopplas till bilens säkerhetsbälten och de har säkra pistolhakar.

SAM_6987

SAM_6993

SAM_6988

Behöver jag säga att det var knepigare än jag först trodde att göra dom?
Jag lyckades kollra bort mig rejält med alla mått och sömmar, innan jag fick kläm på det.
Särskilt sofies sele fick inte ha några sömmar inåt som skulle kunna komma att skava på hennes långa päls.

Återstår nu då bara att göra en sele också till Siamesen!
Tills dess får han reda sig med Siris gamla valpsele.

SAM_1336

Kommentera

