Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)

SAM_7701

Vad säger du om det här? Måndagar stängt!

När vi nu äntligen hade vägarna förbi och bestämt oss för att leta rätt på
Ellen Keys ställe Strand så är det stängt!
För naturligtvis var det Måndag när vi var där..

Ett vackert läge valde hon för sitt hus som hon lät bygga 1910.
På en södersluttning med en hänförande utsikt över Vättern ligger huset inramat av bokskog. Här kunde hon förverkliga sina inredningsidéer och precis som Carl och Karin Larssons hem Sundborn Dalarna så blev Ellen Keys hem med tiden både omtalat och världsberömt!

Ellen Key själv var då redan en internationellt känd författare.
Hon har lär ha sagt att det var ”böckerna som byggde huset”.
Hennes grundläggande idé handlar om ljuset och färgerna.
Det skulle vara ljusa varma färger i enlighet med
Johan von Goethes färglära.

Fatän vi nu inte kunde komma in och titta, så vet jag ändå ganska väl hur det ser ut där inne, tack vare böckerna.

Jag vet också att Ellen Key hade hund!
En hette Gullan en annan Wild. Om Wild har Ellen skrivit
”han som inte vet att det finns dåliga människor i världen”.
Både Gullan och Wild var St. Bernhardshundar.

Det jag främst hade sett fram emot, var att få uppleva känslan i huset känna atmosfären, “vibbarna”. Känslan och atmosfären i ett hus är det som egentligen är det mest intressanta. Varje gång vi själva har köpt hus har vi lagt stor vikt vid just detta. Kanske är det de som levt i ett hus som lämnat kvar och präglat
sin känslostämning i huset på något sätt?
Det har i varje fall ingenting med möbler och tapeter att göra.
Det är någonting annat.

Ellen Keys liv präglades mycket av den livslånga kärlek hon hyste
för Urban von Feilitzen. Med honom hoppades hon få bilda familj och det
skrevs många och långa brev. Ett enda brev kunde vara 100 sidor långt!
Men det var mestadels en hemlig avståndsrelation, för Urban von Feilitzen
var redan gift.

Ellen ansåg dock att ett äktenskap utan kärlek är ogiltigt.
Det är kärleken som förenar två människor.
Hon ifrågasatte dåtidens rationella äktenskap i en av sina böcker och fick därigenom mäktiga fiender.

Urban von Feilitzen var länge solen i hennes liv och då deras relation upphörde
von Feilitzen ville inte lämna sin hustru och deras barn,
så var Ellen nära att gå under.

Denna del i Ellens Keys liv har Anneli Jordahl i romanform försökt
återge i sin bok.
“Jag skulle vara din hund om jag bara jag finge vara i din närhet”.

Då Ellen Key jordfästes 1926 fanns på hennes kista bara en enda blomma,
en Blåsippstängel. Det var hennes älskades von Feilitzens älsklingsblomma.

Så mycket trånad och kärlek det måste finnas i väggarna i detta hus!
Jag kommer att återvända hit, men det blir inte på en måndag.

SAM_7703

One response to “Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)

  1. Det här låter intressant. Tack för att du lägger ut öppettiderna!

Kommentera

