Biljetter Pass och Munkorg

SAM_7849

Italiensk vinthund i munkorg!

Det var länge sedan våra hundflickor hade munkorg!
Det kändes därför säkrast att de fick återknyta bekantskapen med munkorgarna här hemma, innan vi åker!
För snart ska vi åka utomlands med hundarna och siamesen.

På färjan till Tyskland måste hundarna ha munkorg då de de vistas i allmänna utrymmen. Vilket de inte får göra annat än på väg till eller från hytten eller på väg upp eller ner från ett ”däck” där de får rastas . Det är lite olika regler beroende på vilket rederi man reser med och med vilken båt inom det rederiet!

Som regel finns det speciella hundhytter på de flesta färjor.
De ser precis likadana ut som vanliga hytter. Men hundhytterna finns bara i väldigt begränsat antal och måste därför bokas i god tid.
Eller så får hundarna stanna i bilen och får då tas ut till ett speciellt däck där de får vistas och rastas. På väg till eller från det däcket måste de ha munkorg!

Hundarna är inte speciellt förtjusta i att bära munkorg.
Sofie har haft sin på sig när vi har släppt henne lös i skogen. Och Siri har bara haft sin kortare stunder med tanke på ev. lure coursing.

De kommer omedelbart att försöka få dom av sig.
För att förhindra det har jag har sytt små säkerhetslinor i munkorgarna!

Precis som jag trodde, Sofie ville genast skaka av sig sin!
SAM_7854

Men Siri verkar tycka att det är rätt OK att bära munkorg!

Ser hon rentav lite farlig ut i munkorg?

SAM_7848

Sedan i Tyskland så måste hundarna vara bältade i bilen alternativt
sitta i bur. Detta har jag redan tidigare förberett då jag själv sytt måttanpassade bilbälten till båda hundarna. Om ni vill kika på dom så skriv ”Allt måste man göra själv” i sökrutan!

Bruno ska också med utomlands.
För honom gäller som tur är inte munkorg!  🙂

Men han måste vistas i bur både på färjan och på de tyska vägarna.
Han har liksom hundarna ett eget pass.
Djurens pass ser ut som våra och de har också foto i sina. Rabiesvaccinerade är de allihop och alla deras vaccinationer finns införda i passen, praktiskt och bra!

Snart åker vi! 😀

6 svar till “Biljetter Pass och Munkorg

  1. Marie-Louise "Ebbas matte"

    Hon är bara för gullig i munkorg 🙂
    Selarna var fina skulle gärna ha en sån till Ebba!
    Kan du ha dom som vanlig sele också eller är det bara till bilen?

    • Precis som vanlig sele! När vi stannar och rastar kopplar jag bara
      i koppel istället för bilbälte. Det är smidigt, inget bök med halsband
      och koppel!

  2. Du kan hälsa att hon ser JÄTTEFARLIG ut! Kommer skrämma slag på hela Tyskland 🙂
    Och så måste jag säga att det hade varit väldans kul att se munkorg på Bruno…..:D
    Ha det så trevligt!

    • Idag, när jag var en sväng inne i djuraffären såg jag en liiten, liiten munkorg. Jag brast i skratt 😆 då jag kom att tänka på
      din kommentar om munkorg på Bruno! 😆

      • Hahahaha!
        Du kanske skulle köpt en?
        Hoppas att du inte berättat min tanke för honom dock! Det räcker så bra med de ”siamesiska förbannelser” jag drabbas av här vid köp av fel glass mm…..

  3. Det vore roligt att ta med djuren men det är så krångligt att
    sätta sig in i alla regler så det blir tyvärr inte av. Mysigt att kisse får
    följa med utomlands! 🙂
    Hoppas att ni alla får en trevlig resa!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.