Akta er för dom som nyser!

SAM_1903

Jag ligger här på soffan och nyser.
Näsan rinner pannan är het och huvudet känns tungt.
Alla djuren ligger på eller intill mig. Det är bra för jag fryser så.

Jag läser en bok som är annorlunda, på många sätt.TILL BAJKAL, INTE LÄNGRE av PEETER PUIDE . Jag har bara hunnit till sidan 89 det är en bok med många skikt. Men det är ett bra språk i den och en intressant egenartad berättarteknik. Den är uppbyggd kring två sammanflätade klassiska berättelser Oidipus och Herakles.

“Oidipus är det individuella mansödet, det upprepas i varje pojke som blir man. Herakles är det universella mansödet med kraven på stordåd som genomförs, men där undergången väljer något ögonblick av ouppmärksamhet för att tillintetgöra mannen.”

SAM_8057

Jag läser och slumrar, nyser, snyter mig  och läser vidare..

Går ut i trädgården i bara pyjamasen för att hundarna ska få springa lite.
Men de går bara och kissar och kommer sedan och säger på hundars vis att…
nu går vi in och lägger oss på soffan igen!
Det är bra, för jag känner mig vimmelkantig.
Jag mår inte alls bra och djuren vet det.

Akta er för dom som nyser, det är då det smittar!!
Verkar som att den här influensan är som gjord för att smitta
eftersom man nyser så förbaskat.
Så här som jag har det nu, vill ni garanterat inte ha det.

20 responses to “Akta er för dom som nyser!

  1. Låter inget vidare trevligt. Krya på dej!

  2. Maj-Lis Åkesson

    Nu blir jag lite orolig!! Länge sedan du skrev! Hoppas att du inte är sjuk fortfarande!!!

    • Hej Maj-Lis!
      Jo, jag mår bra igen.
      Men det är en envis rackare denna influensan.
      Håll andan när du är i närheten av folk som nyser!
      Tänkte faktiskt sluta med bloggen.
      Har funderat lite över vilka det är som läser bloggen,
      inte många lämnar spår efter sig i form av kommentarer!
      Känns lite som att man öppnar sin dörr och folk kommer in
      och går ut igen utan att hälsa.😦
      Kram till iallafall till dig Maj-Lis och alla de dina!

      • Jag kommer att sakna din blogg om du slutar, men vet hur det kan vara. Har själv tröttnat på att blogga av ungefär samma skäl som du men Jens vill nog fortsätta ett tag till. Vi vet att våra kompisar besöker bloggen med jämna mellanrum och de skickar oftast mail direkt till oss när de vill kommentera något inlägg.

        Det är så roligt att läsa om katterna och dina vinthundar, som har en helt annan karaktär än mina spaniels.

      • Hoppas att du får en nytändning på bloggskrivande!
        Få bloggar är så mångfacetterade som ANNES HUS.
        Livet på landet, dess vedermödor och glädjeämnen,
        djuren, odlingen, maten och dina fantastiska stickalster.
        Visserligen kommer jag aldrig att kunna sticka
        något liknande, men de väcker drömmar…
        Fortsätt att skriva Anna!

  3. Marie-Louise "Ebbas matte"

    Skönt att du mår bra,jag har saknat dig ! och sofie,siri,bruno och rödingarna. Fortsätt blogga!

  4. Jag tog bort min blogg för ett par år sedan.Det var ingen som kommenterade och knappt några läsare.Ost och osttillverkning var ett för snävt område att blogga kring tydligen.Nu läser jag hellre än att skriva.
    Jag tycker mycket om din blogg och hoppas verkligen att du fortsätter!

    • Marie-Louise och Marianne!
      Marianne, din blogg om ost var verkligen bra och informativ!
      Jag hade gärna fortsatt att läsa mer om det!
      Marie-Louise, Jag har saknat din blogg, den var en
      mina favoriter!

  5. Åhh hoppas du fortsätter blogga! Dags att lämna lite avtryck kanske:
    Hittade din blogg pga min gamla dröm om en afghan, vet inte om jag vågar/har vad som krävs. Ville få lite mer känsla för hur de är genom att läsa din blogg. Och du har ett helt fantastiskt roligt sätt att beskriva era hundar och katter på. Det där inlägget ”Vi har inte bajsat på stranden” och Siris blick på bilden gav oss ett hjärtvärmande skrattanfall! Och som kattägare känner man så igen sig i dina beskrivningar av siameser i Bruno. Vi har nämligen tre (siameser) och en av dem heter också Bruno! Han har lurat veterinären att tro att han är en allt igenom snäll kelgris och inte den uppviglande brottningschampion han också kan vara, särskilt gentemot sin syster Lora. Lora är apportmästarinna och härmar gärna Rado, aristokrat-siamesen för att få som hon vill. Rado har fullkomligt och på siamesers sätt lindat oss kring sina tassar (fingrar) och det ställer vi ju mer än gärna upp på!
    Hoppas så att du fortsätter din blogg! Hoppas ödmjukast på fler beskrivningar av afghanens natur. I vilket fall vill jag tacka dig för fantastiskt rolig läsning!

    • Hej Annie!
      Så roligt att du funderar på Afghan!
      Jag startade den här bloggen just med tanken att det måste finnas
      någon därute som drömmer om en Afghanhund och undrar hur
      vardagslivet med en sådan kan te sig. Hoppades att flera kanske upptäcker att en Afghanhund inte bara är en fantastisk showhund utan också en underbar sällskapshund!
      Tack för din fina, roliga kommentar!🙂

  6. Maj-Lis Åkesson

    Ha, ha!! Då fick du svaret! Många läser din blogg! Jag är med i en grupp som heter ”Vi med italiensk vinthund” och där tipsade man om trevliga ”vinthundsbloggar”. Din var naturligtvis med bland tipsen.
    Fortsätt att blogga, snälla!!

    • Maj-lis, DU borde starta en blogg!
      Du har ett så härligt frejdigt sätt att skriva och så mycket humor!
      Tänker på dina rapporter om S, det var ett rent nöje att läsa dom.
      Och stoff till en blogg har du ju verkligen!
      Eller hur?

  7. Du måste ha tagit beslutet att sluta skriva i feberyran och att
    klaga på att vi inte kommenterar är bara småsint. Jag i min blogg
    får bara besök från Ryssland och andra konstiga länder där de garanterat inte förstår svenska.Jag har försökt alla knep att
    locka läsare men inget hjälper. Om någon skulle behaga att
    kommentera skulle jag få hybris!
    Förresten dina noveller är ganska heltäckande så det finns
    sällan något att tillägga vilket är anledningen till att jag
    så sällan kommenterar

  8. Hejsan! Nu skäms jag lite för att jag inte har hälsat.
    Min sambo och jag har 2 hundar.De är lurchers(inte rasrena).
    Vi träffades en gång på vinthundsutställning på lövåsen.
    Jag beundrade Sofie som är den vackraste hund jag sett!
    Du minns kanske inte det men vi pratade ganska länge och jag
    tyckte så bra om din toleranta inställning till blandraser.
    Det är annars inte så vanligt hos utställare med rasrena hundar.

  9. Hoppas verkligen att du fortsätter att blogga. Jag har läst din blogg i flera år och jag har följt Siri sedan hon var liten. Nu har jag en egen liten italienare men Catdogs är fortfarande min favoritblogg. Jag vet också sen jag själv började min blogg att man ibland undrar om det är någon som läser vad man skriver. Man blir verkligen glad för varje kommentar. Jag är säker på att många läser din fina blogg

    • Hej Lena, det är så roligt att du kom igång med House of Ellen!
      Du vet att jag är en av dina läsare och gärna läser om
      Matteo, Nino, katterna med mera och beundrar dina underbara Siamesbilder. Det ger allt lite extra krydda åt bloggandet att
      veta lite om vad ens läsare har för tankar om ditt och datt,
      eller vilka djur man har eller kanske vill ha.

  10. Hej,
    Har idag (natt) hittat hit till din blogg. Du skriver jättetrevligt och underhållande. Är av samma åsikt som de övriga som kommenterat – fortsätt att blogga. Lägger dig in som favorit så kommer att komma tillbaka och läsa äldre poster. Du har nu fått en trogen läsare (taxmatte) från Finland.

    • Hej och Välkommen!
      Så roligt med en läsare som har Tax!
      Taxar är ju bland de raraste små hundar som finns,
      i mitt hjärta finns taxen Myggan väl bevarad!🙂

Kommentera

