En hundbur blir kattbur blir valpbur blir Siamesbur!

SAM_8479

En bur måste vara trivsam!
Annars känner sig en hund eller katt som ”ett djur i bur”.
En Siames som känner sig som ett djur i bur, kan ingen uthärda
särskilt många mil!! Ingen annan katt har sådana röstresurser som en Siames!

Kalle som är en mycket stor katt, är väldigt lågmäld av sig och talar alltid med små bokstäver. Även när han själv tror att han skriker!
Medans Bruno till och med själv blir förvånad över vilka toner han kan frambringa. Han kommer liksom av sig då han nått ett nytt maxläge tystnar och ser ytterligt förvånad ut!

I husbilen har han lagt beslag på Siris bur som han finner mysig.
Där djupsover han på maten, snarkar till och med.
Siri är olycklig över detta och trippar ideligen fram och försöker göra honom uppmärksam på att han faktiskt ligger i HENNES bur!
SAM_8260Siames i hundbur

Och Brunos lilla kattbur är ju alldeles för liten för Siri.

SAM_8259Italiensk vinthund i kattbur.

Bestämde mig därför för att försöka göra en mysigare bur till Bruno.
Den vita gallerburen är fin men knappast trivsam för en katt. Den har varit utrustad med burskynken men Siri tuggade i sig dom då hon var valp.
Denna bur har hängt med länge.Den har varit hundbur, kattbur, valpbur och nu blir den siamesbur.

Jag tänker sy en Teddyinredning till insidan av buren och sedan med hjälp av en böjd nål och lite fiskelina sy och knyta fast den på insidan.
Insidan därför att buren är relativt smal och det måste ju kännas mycket obehagligt att ligga med ex. ryggen mot tunna metallribbor.
Utsidan får jag väl sedan också försöka fixa till eftersom teddyns avigsida kommer att synas där.

SAM_8478Här har jag klippt och nålat teddyn till buren

Det blir lite mörkt där inne med den gråa teddyn kan tyckas. Men det är faktiskt bara bra!  För det är mycket lugnande för katter om det är lite mörkt
då de reser i bur!

Jag hinner inte bli klar men den nu, men jag har ju nästan ett halvår på mig att färdigställa den innan det är dags att börja åka husbil igen!
Eller allra minst 4 månader.
Eller?
Det kan ju hända att det är full vinter i mars!…Så 5 mån då! Men April kan ju som bekant vara både snörik och kall. Så då är det alltså 6 månader.
Fast jag har ett bestämt minne av att vi har firat Valborg och första Maj i snöyra så… Är vintern verkligen lång??
Det kan bli segt! 😦

Som den optimist jag är, tänker jag att det nog ändå blir en tidig vår. (mars är ju en vårmånad) Och om  inte så får vi väl åka och leta rätt på våren!
Vad har man annars en husbil till?

2 responses to “En hundbur blir kattbur blir valpbur blir Siamesbur!

  1. Här undras om du har funderat på inredning av FLEECE? Då blir det trivsamt precis var som helst, påstår siamteamet🙂
    Snarka kan de faktiskt ja, men mina inte ofta. Däremot är det en av dem, Petrus tror jag, som fortfarande kan ”snutta” i sömnen🙂
    Skriker? Det vill de inte vidgå alls…..
    Bruno får det mysigt!
    PUSS till han!
    (Hos mig finns förresten en orientalblandis idag, urgoa’ Sixten. Har siames/oriental ben o kropp till stor del. Och är precis lika trevlig som sådana brukar🙂 )

    • Siamesteamet har rätt, fleece är jättebra och mycket
      billigare än teddy dessutom! Men Kajsa Varg principen
      Man tager vad man haver” var det som fick råda denna gång.
      (håller på och röjer i mitt syrum)
      Låter som att Sixten är en kille med väldigt snygga ben!🙂

Kommentera

