Prästkrage och Blåklint i November!

SAM_8547

I gårdagens inlägg ojjade jag mig över att vintern blir så lång.
Men innan man börjar klaga måste väl vintern åtminstone ha börjat?
Men har den det den 8-9 November?

Precis efter att jag var klar med mitt klagande och hade publicerat.
Gick jag ut i trädgården med hundarna och katterna.
Döm om min förvåning då jag ser först en prästkrage och strax intill den,
en blåklint.

SAM_8542

SAM_8553

Överlag är det väldigt grönt nu!
Julrosorna blommar fast det gör de ju alltid vid den här årstiden.
Om det finns snö så sticker de upp genom snön. En fantastisk perenn är det!

SAM_8560

Det är varmt ute runt 10 plusgrader varma nätter och det har regnat en hel del. Klart att det grönskar!

Nu skördar grannen sin sena raps jag hör och ser skördetröskan.
Vi har kunnat blicka ut över gula rapsfält i oktober/november!!
Lite konstigt och udda är det men BRA!
Siri behöver inga kläder och Bruno är ute och spatserar!

Vinter är det inte ännu!🙂

3 responses to “Prästkrage och Blåklint i November!

  1. Vi skördar fortfarande morötter i våra grönsaksland, och om inte rådjuren varit framme så hade vi haft både mangold och asiatiska blad också. Häftigt för att vara november!

    • Vad allt skulle man inte kunna odla om det inte var för
      rådjuren och hararna!
      Fast, när vi odlade grönkål ett år så fick de konstigt nog
      stå alldeles ifred därute i snön!!
      Om det var ren slump eller om de faktiskt inte gillar grönkål,
      låter jag vara osagt!

  2. Rådjur brukar gilla all slags kål så ni hade nog tur. Vi har försökt gömma vår grönkål mellan rader av ringblommor, men nu har de käkat upp både grönkålen och ringblommorna. Fast de värsta skadedjuren i våra grönsaksodlingar är faktiskt hundarna. I somras åt de sockerärtor direkt ute i landet, och de åt både ärtskidorna och plantorna, tomater knycker de där de kommer åt och buskbönorna ger de sej också på. Titt som tätt hittar vi halvmogna zucchinis med märken efter hundtänder.

    Trots alla djur så brukar det bli grönsaker till Jens och mej också😉

Kommentera

