Krånglande symaskiner..

SAM_9592

Jag har två symaskiner. Den ena är en gammal schweizisk kvalitetsmaskin Bernina och den andra en nyare Singer tradition.

Symaskinerna kompletterar varandra. Den gamla har ex. en smalare och smidigare friarm än den nya, smidigare back etc. Den nyare har enklare uppspolning av undertråd och lite andra finesser som den är bra på.
Men en sak har de båda gemensamt. De vet att krångla samtidigt
Särskilt bra är de på att ge sig till att sy dåliga sömmar och låta tråden gå av. Speciellt vid  tillfällen då jag har brått och bara helt snabbt ska sy
en fåll eller liknande. Mycket irriterande!!

Det verkar finnas en trådlös kommunikation mellan dessa två!
För hur kan de båda samtidigt veta när det är dags att börja strula?
Det har aldrig hittats något fel på någon av dom, och dom kan
långa tider gå som smort båda två, men på sistone har de inte gjort det
och jag har nästan tappat lusten att sy för allt krångel!

För att mota Olle i grind brukar jag göra underhåll på dom då och då.
Dvs. rengöra, kolla undertrådsspolmekanismen, olja, byta nålar osv.
På Berninan är det lätt att göra det! Den har finurliga lösningar som gör
att man lätt kan öppna och komma åt.

SAM_9596

Men den nya Singern däremot verkar inte ens vara tänkt att underhållas!
Inte en rad finns det i instruktionsboken om hur detta ska ske!

Men att pyssla om maskinerna verkar hur som helst inte beveka dom!
De kan krångla lik förbaskat!

Jag har nu sedan några veckor börjat flytta mitt syrum till ett annat av husets rum. Det är en omständlig flytt som tar tid, eftersom jag samtidigt försöker sortera allt.

Helst ska jag också förmå mig att göra mig av med lite “bra å ha”, men hittills har det inte gått så bra med den saken!
Men sorterat har jag och hittat åtskilligt som jag inte visste att jag hade!
Exempelvis dessa 2 små uttrar i en skokartong med rubriken ”Tygmärken”
SAM_9605
Får katterna eller hundarna tag i dessa blir de inte långlivade!

De här ”burkarna” med svans har jag köpt från Ikea en gång i tiden.
Rätt praktisk att bara greppa tag i svansen och dra ner burken!
De är nu fyllda med diverse mjuka saker,  band, resår, spetsar, snoddar, mm mm.
SAM_9590
Inspirationen att sy kommer när jag sorterar och jag skulle gärna sätta mig och sy något till Siri till exempel,  om det inte var för symaskinerna.
Det har nästan gått troll i det!
Jag bara vet att de kommer att hitta på något strul!

Ändå gav jag mig på att sy lite mitt i sorterandet,  kunde bara inte låta bli!
Nu hör det till saken att symaskinerna  ännu så länge står i var sitt rum.
Den nya i det blivande syrummet och den gamla i det nuvarande.
Nu gick båda så fint, så fint!! Sydde perfekta sömmar och lät som symaskiner ska, mjukt tyst och fint!
VAD NU DÅ? Måste jag kanske ha två syrum i fortsättningen!  😉

Siri fanns på plats i det blivande syrummet.  Här i detta rum finns en lång väggfast soffa där hon gärna ligger och solar. Rummet ligger åt söder, så det kan bli bra varmt på den soffan. Men Siri älskar sol!

Hon trivs alldeles särskilt bra i dethär rummet. Här är hon nämligen född. Kanske minns hon sin ljuva barndom med mamma, i detta rum?

SAM_9609

Kommentera

