En Afghan i Blåbärsskogen!

IMG_3243

Jag tog med Sofie till skogs och kollade efter blåbär.

Först såg det lovande ut!

IMG_3238

Men det var klent där vi var, någon hade hunnit före!

IMG_3235

Jag är inte speciellt förtjust i att plocka bär, men jag gillar blåbärspaj! 🙂

I mitt föräldrahem gällde, att om man ville ha blåbärspaj så var man tvungen att bege sig ut i skogen och plocka, annars blev det ingen paj. Oftast var det min far och jag som plockade, vi var minst ovilliga på att plocka eller kanske mest sugna på paj! 🙂 Vi måste plocka många liter till en enda paj minns jag!

Mamma gjorde en stor blåbärspaj i långpanna och lagret med blåbär skulle vara  någonstans mellan 2-3 cm tjockt. Det gick åt en himla massa blåbär till den pajen! Minns att rensningen var ett jättejobb ifall man använt maskin, så därför plockade jag helst för hand. Det var som tur är ett” teamwork”, men tänk vilken möda vi var beredda att lägga ner på att få njuta av mammas blåbärspaj!

En sådan paj som mamma gjorde lär jag aldrig mer få smaka!

Här blir det på sin höjd några bär till frukostyoghurten!IMG_3242

Husse gillar också blåbärspaj men är tyvärr inte heller road av bärplockning, han är alldeles för rädd för ormar!

En gång när min far och jag nästan var klara och hade fått ihop tillräckligt till en paj och han redan stod på skogsvägen och bad mig komma, så skulle jag bara plocka också de där sista fina blåbären..

Då!  Precis intill min hand dök den upp, stor, lång, tjock, tydligt  sicksack mönstrad och utan gula prickar, det var helt klart en huggorm. Med en hårsmån undvek jag att bli biten. När jag hoppade undan välte jag ut nästan ALLA blåbär,  för jag hade hinken som vi samlat vår gemensamma skörd i! 😦

Detta kom att bli det starkaste blåbärsplockarminnet för mig,  men inte för att jag nästan blev ormbiten! Jag var ju helt förtvivlad och nära att ta till lipen såklart, för att jag hade vält ut blåbären som vi med så stor möda hade plockat och tänkte återvända för att försöka plocka upp så mycket det gick.

Men då tröstade pappa och sade  att ”Var inte ledsen och tänk inte på bären, jag är bara så oerhört glad att du inte blev biten av ormen! Det var redigt av dig att hoppa undan så snabbt, du ska inte gå tillbaka dit, nu går vi hem.
Jag minns ännu den värme med vilken han sade det!

Jag har länge tänkt plantera Amerikanska jätteblåbärsbuskar här hemma i köksträdgården, men det har bara inte blivit av. För min inre syn föreställer jag mig att jag bara går ut och ställer mig vid buskarna och i ett huj har jag plockat tillräckligt med bär för att kunna baka en paj liknande den mamma gjorde! 🙂

Finns det någon läsare som har erfarenhet av Amerikanska jätteblåbär?
Är de lättodlade? Ger de så god skörd och är bären verkligen så jättestora som namnet antyder? Samt är de lika goda som svenska blåbär månntro?
Nästan lika goda räcker långt om svaret på övriga frågor är JA!! 🙂

Innan vi gick in i bilen plockade jag bort 3 fästingar från Sofie!
Till denna skog kommer vi inte mer förräns i höst när det är för kallt för fästingar. Nu var det lite för varmt dessutom (ovanligt nog denna sommar!) Sofie hässjade!

IMG_3236

4 responses to “En Afghan i Blåbärsskogen!

  1. Här i våra skogar är det också någon som hunnit före, nämligen Tyra. Hon plockar alla blåbär (och vildhallon och smultron också) som hon kommer i närheten av. Promenaderna tar fem gånger så lång tid när man måste vänta på en cocker som äter bär direkt från buskar och plantor.

    Din mammas paj låter verkligen god!

    • Jag har alltid tagit med våra hundar då jag plockat hallon och blåbär och de har alla varit intresserade och velat se och smaka på det jag så ivrigt plockar och smaskar på. Men det är bara de små Italienarna som gillat bären och lärt sig att själva plocka/äta! Ibland har man nästan fått anledning att ångra att man introducerat dom på bären för de är ju så mycket snabbare än man själv och vips har de ”dammsugit busken på allt i bekväm höjd! 😀

  2. Vi har en enda jätteblåbärsbuske!! De bären är inte mogna ännu och de är nästan lika goda som vanliga blåbär men väldigt stora och passat perfekt till muffins! Fåglar är vansinnigt förtjusta i de här bären, föredrar dem före andra bär. Därför har vi busken nätinhägnad!!! Får väl göra ett blogginlägg om den här busken!!!

    • Det låter perfekt, vill minnas att hösten var rätt tid för plantering så det är väl snart dags att göra slag i saken! Roligt om du skriver om busken! 🙂

Kommentera

