Min bästa bok är försvunnen!

IMG_5665

Jag letar efter en bok, och djuren passar på att sysselsätta sig själva och hitta på dumheter när jag är upptagen med det.

Alla prylar som ser ut att ha någon form av svans ligger risigt till.
Stearinljusets veke exempelvis!

IMG_5663

Klart att ljustaken låg kullvält med brutet stearinljus, nästa gång jag passerade!

Stålmåttbandet på bänken har också helt klart en svans!

IMG_5524

Och vips ligger den på golvet!

IMG_5526

Jag brukar inte lämna den framme, eftersom jag vet att den åker i golvet med lackskador som följd. Men nu hade jag varit slarvig, så jag får väl skylla mig själv!

 

Den skyldige försöker se nollad ut!

IMG_5528

Nu är den tiden då intresset för frön och odling åter börjar spira. Inspirerad av den vårlika temperaturen ute (mellan +5 och +10 grader på dagen och milda nätter) har jag försökt bringa ordning i min ganska omfattande frösamling.
Jag brukar samla in frön från växter och träd här i trädgården som jag vill föröka, och när vi är på resa kommer jag oftast hem med frön och kottar i fickorna från intressanta eller vackra träd och växter.

Genom åren har jag lärt mig när och vilka frön det är lämplig att plocka, och hur de ska förvaras samt väckas då man vill plantera dom.

Till min hjälp har jag haft en bok som kommit att bli lite av en bibel för mig då det gäller förökning av växter.Den tar upp allt ifråga om förökning av växter,
allt från fröhantering till okulering av rosor!

Det kan vara så enkelt att man bara behöver sätta ett frö i jord och vattna.
Men visste ni att det finns frön som måste ligga ute och frysa innan de kan gro?
Eller passera en fågelmage först, eller att vissa frön måste snittas eller sandpappras innan man kan gå vidare med sådd? Att lökväxter går att föröka med bara lökfjäll? Eller att man kan föröka enhjärtbladiga växter bara genom att klippa bladen i några centimeter breda remsor och sticka ner i jorden?
Allt detta och mycket, mycket mer därtill, står att läsa om i min eminenta bok.
Och nu är den försvunnen!

Nyligen rensade vi i ut  böcker från bokhyllorna, faktiskt hundratals böcker som vi läst ut och säkert vet att vi inte kommer att läsa mera, eller sakna överhuvudtaget!

Gamla böcker har ju inget värde numera, så har det blivit.
Annat var det förr! Vi har gamla bouppteckningar bevarade, där böckerna finns upptecknade och är ganska högt värderade.

Men jag förmår inte att ställa till ett bokbål eller köra böcker till återvinning. Tänk så mycket tankemöda dom representerar!
Därför fraktade vi våra gamla böcker dels till bokbytarhyllan på biblioteket och dels till Myrorna.

Kunde min ”bästa bok” av misstag ha hamnat bland de bortrensade böckerna? Jag VILL INTE tro det! Jag hade klätt in bokens pärmar eftersom jag ibland tittar i den med jordiga fingrar, så den såg lite speciell ut och eftersom den var inklädd minns jag jag nu varken exakt titel eller författarens namn längre,
skit också!!

Kalle sitter och iakttar hur jag letar på de mest idiotiska ställen efter min bok, fastän jag egentligen vet att den var i någon av bokhyllorna.

IMG_5510

Sedan vill han vill gå ut, och strax därpå in igen. Jag släpper in och ut och tänker inte mer på det. ..Förrän jakten på boken får mig att leta också i kökslådorna och när jag ska dra ut en låda, ser jag detta!

IMG_6087
KALLE!!

Han kommer in med leriga tassar!
IMG_6082

Hoppar upp på bänken i hopp om att det ska stå mat framme. Sedan glider han nedför lådfronten ner till golvet för att börja tvätta sina tassar.
Alltså först in och sedan tvätta tassarna!!

Var det någon som trodde att bara hundar lortar ner? :/

Men där det pågår liv blir det också spår och märken, det vore väl trist om det inte syntes att liv pågår? Om hemmet kändes stillastående, orört som vore det vacuumpackat…

Jag har snart vänt upp och ner på hela huset i jakten på boken och misstanken om att den försvann i utrensningen växer sig allt starkare…

2 responses to “Min bästa bok är försvunnen!

  1. Kontakta SAIDA, hon vet, vi andra gissar bara. De moderna ”medierna” är också mycket duktiga då de kan kommunicera med döda personer. Det har jag sett i TV. Att hitta en bok är väl ingenting jämfört med det? 😉

    • Ha ha, förstår att du skojar med mig.
      Man kan väl anta att Zaida, skulle säga ungefär så här.
      ”Boken finns i en rätt stor träkonstruktion med dels lodräta
      men fler vågrätt liggande brädor, leta där!” :/

Kommentera

