I September är det mycket som lockar och drar…

img_9769

Det anordnas skördefester, konstutställningar, festivaler med mera lite här var. Det  lockar och drar! Samtidigt som man vet att man borde ta sig samman och ägna helgerna åt allt det som ska hinnas med innan hösten kommer.
Det är den där jäkla Luther man fått i arv av tidigare generationer som sitter på ens axlar och menar att istället för att bara åka hit och dit på roligheter, strosa runt, roa sig och njuta av det ljuvligt somriga septembervädret,
så borde man arbeta och göra nytta istället.

Men…

Jag lånar några strofer ur Monica Zetterlunds underbara visa Trubbel.

Jag levde lycklig här med dig och mina katter
ett liv i synd och utan omsorg att bli frälst.
Försonad med min karaktär, för jag har aldrig
förmått att säga nej till någonting som helst.
Och inte nekat mig det ena eller andra..

Är det något jag har kommit till insikt om genom att leva med katter och hundar, så är det just att leva i detta nu och inte neka sig så mycket.
Hos djuren finns en lekfullhet och glädje som alltid tycks ligga så nära ytan
redo att bubbla upp vid minsta invit. Det är underbart, det är så man ska leva!

Monica Zetterlund sjunger vidare att att..

Nu lyser ängarna av sommarns alla blommor.
Nu surrar bin, och fåglar sjunger överallt.
Nu stryker vinden genom trädens höga kronor..

Kanske blommar inte ängens alla blommor just nu (det är trots allt september)
Men mycket blommar fortfarande!
Det är så ovanligt somrigt och fint denna september.
I natt var det +18 grader varmt, nästan lika varmt som på dagen.
Jag satt på trappan med Kalle. Han ville inte komma med in och lägga sig, han ville stanna ute såklart!  Det är bara vi människor som alltid tänker på jobb och plikter i första hand….
Många människor lever som funnes det någon (kanske ovan där) som för bok över hur duktiga vi är eller inte är och blir själva sin egen capo.

Här följer lite fler bilder från det vi såg och upplevde den gångna helgen.

img_9686

img_9688

img_9679

img_9673

img_9766

img_9760

img_9671

img_9667

img_9669

img_9668

img_9772

img_9770

img_9768

.

4 responses to “I September är det mycket som lockar och drar…

  1. Härligt utflytt! Må jag leva i synd i alla mina dagar!

  2. Sofie och Klara är så gulliga, vill äta upp dom! Stor kram till Sofie, Klara, Kalle och Håkan! Och en RIP för Kurt! Saknar Kurt???

    • Kurt var en så klok och fin katt, så försynt och snäll, tänker på honom dagligen och undrar om Håkan också gör det?
      För Kalle var det hårt slag…
      Jag saknar Kurt jättemycket..

Kommentera

