Raska fötter springa tripp, tripp, tripp

img_1050

Det är åtta små tassar som trippar.
Fyra Siames tassar och fyra Italiensk vinthund tassar.

Så annorlunda livet blev när vi nu åter har en Italiensk vinthund i huset!
Jag känner så väl igen ljudet men hade nästan glömt…

img_1014

img_1015

De stora hundarna trippar ju inte omkring och Håkan går vanligtvis så tyst.

img_1052
Men nu.. Tipp tapp, tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp.
Blir det tyst måste jag gå och kolla vad som händer för det hörs brak och kvävda skrik.. Saker åker i golvet.
Alltså är det bra om det hörs trippande!

Sofie försöker nog hjälpa till så gott hon kan med att hålla ett öga på de två,
men hon har ju inte ögon i nacken!

img_1046

img_1047

img_1044-kopia

img_1043-kopia

img_1048

Tänk att dom är så lika Italiensk Vinthund och Siames. Lika vakna, nyfikna och energiska. Vad man än gör så har man en liten publik som intresserat undrar  vad man håller på med. Fyra ögon två Italiensk vinthund och två Siames.

Fick en ide om att byta ut några klinkerplattor i köket.
Hittade lite ljusa plattor i källaren som jag hade glömt att vi har, och fick då idén att göra det lite glatt i köket. En idé jag strax fick ångra!

För det visade sig vara mycket svårt att få loss dom gamla, de satt fast stenhårt.
Plattorna kommer från Höganäs och är i riktigt hårt stenmaterial.
(samma som de gamla Höganäs krukorna)

Fick ta till stämjärn och hammare och då gick dom sönder.😦

img_1181

Hela tiden då jag kämpade med detta hade jag både Håkan och Hanna bara ca 15 cm ifrån mig som med intresse följde min kamp med plattorna.
De nosade på de upp och nedvända gamla klinkerplattorna och fog som jag filat bort.Hanna ville gärna smaka lite på fogsmulet och konstigt nog också Håkan…
Blev tvungen att hela tiden sopa upp vad jag fick loss och kasta i en hink, var på båda stod på huvudet i hinken!

Fick till slut försöka freda området med diverse hinder.

img_1185-kopia-2Som inte alls höll dom därifrån tvärtom!

img_1186Monterade till slut upp kompostgaller och tänkte att nu kan dom inte..

Men det tog inte lång tid så…

img_1191Det förbjudna är tydligen helt oemotståndligt!

Det hela tar lång tid, särskilt som jag har de två att hålla koll på.
Hela tiden försökte någon av dom komma och sätta sig på min rygg eller mina knän då tillfälle gavs. Jag hade fullt sjå med att mota bort dom..
När de sedan för en stund försvann, så hördes det där trippandet tripp, tripp… Blev det tyst måste jag avbryta, resa mig och gå och se efter..

Det blir inte mycket progress i arbetet som det nu är…

5 responses to “Raska fötter springa tripp, tripp, tripp

  1. Verkar som Hanna och Håkan har blivit riktiga ”Kompisar”? Eller ”Partners in Crime”? Hoppas det gick bra med klinkerplattor? Glöm inte ”Kattens Dag” idag! Kanske lite extra godis till Håkan & Kalle?

    • Jag visste inte att det är Kattens Dag idag. Klart att vi ska fira Kalle och Håkan! Öppnar nog genast en sardinburk det är bland det bästa dom vet!🙂 Ställde till en riktig mess med klinkerplattorna, men tror att jag får det klart ikväll..kanske.

  2. Man ser tydligt på bilderna hur roligt de har ihop. Härligt med fart och fläkt, liv och rörelse!

    Hanna är ju helt otroligt söt!

    Hälsningar från gänget som med gemensamma krafter precis gjort slut på en stor ugnspannkaka…

    • Åhh, där skulle Sofie ha varit!🙂
      Ska nog göra ugnspannkaka ikväll. Funderar på om jag törs riva ner lite morot i pannkakan?
      Såg ett gammalt recept från Västergötland på Morotspannkaka, men i den finns inget mjöl…
      Kanske kan det vara något för er som har gott om morötter?
      Här kommer i så fall receptet.

      Morotspannkaka
      4 stora morötter, 4 stora potatisar, 1,5 l vatten, 1 tsk salt, 2 kkp mjölk, 1 ägg, 1 msk smör + smör eller stekflott till gräddning.
      Man kokar potatisen och morötterna i saltat vatten tills de är väl kokta. Häller av spadet och sparar detta. Mosar potatisen och morötterna väl tillsammans. Blandar mjölk, ägg och smör i kokspadet även lite socker om så önskas. Rör ner vätskeblandningen i de mosade potatisen och morötterna till en smet. Smörjer så en långpanna rikligt med flott och gräddar i ugn 200 -225 tills pannkakan stelnat och fått en gyllenbrun färg. Kan ätas såväl varm som kall och serveras tillsammans med stekt fläsk eller lingon.

      • Tack för receptet! Det ska jag testa nästa vecka! Hundarna vägrar ju äta vår egenodlade morötter om man inte först lagar till dom… Morötter i plastpåse från ICA ska det vara när de ska ha att tugga på.

        Jag använder min mammas recept som hon i sin tur fick av mormor. Först ska tunna klyftor av äpple brynas i ugnen i botten av formen, sedan häller man över smeten som det gärna får vara lite riven ost i. Det blir supersmaskig ugnspannkaka av det, men det är ju kul att variera sej.

Kommentera

